Werken bij team Training & Advies... hoe leuk is dát?

Ik ben Ralph van der Stroom en ik werk sinds begin dit jaar als onderwijsconsulent bij Heutink ICT Training & Advies. In mijn vorige leven ben ik 15 jaar leerkracht geweest, met name voor de groepen 6, 7 en 8 op een Jenaplanschool. In het Jenaplanonderwijs staan hoofd, hart en handen centraal. Wereldoriëntatie geldt als het hart van het onderwijs, en dat heeft me altijd enorm aangesproken. In ICT heb ik ook altijd al veel interesse gehad. Dat ik er als ICT-coördinator op school extra actief mee ben geworden, komt vooral doordat ik Wereldoriëntatie naar een hoger plan wilde brengen.

Een eigen ELO

Op een gegeven moment heb ik een eigen ELO opgezet, een Elektronische Leeromgeving, om de kinderen meer mogelijkheden te bieden mijn bronnen te bekijken. Daar ben ik ook filmpjes in gaan zetten met een kijkvraag erbij. Zo was ik al best vroeg bezig met ‘flipping the classroom’. De kinderen waren dolenthousiast; zonder het te merken waren ze huiswerk aan het maken! Ze gingen ook veel beter samenwerken. De groepssfeer werd merkbaar beter en de intrinsieke motivatie werd vergroot. Ook de leerkracht kregen een boost, zelfs degenen die niet zoveel hadden met ICT, doordat ze heel concreet zagen hoe je ICT in de praktijk kunt toepassen.

Programmeerclub

Later ben ik met groep 8 ook gaan experimenteren met programmeren. Ik liet de kinderen bijvoorbeeld computergames maken met Scratch. Daarbij heb ik duidelijk gemerkt dat niet alle kinderen er evenveel aanleg en interesse voor hebben. Het is ook niet typisch iets voor jongens of meisjes. Begin vorig jaar heb ik ontdekt dat er een speciale club is waar kinderen kunnen leren programmeren: CoderDojo. Daar heb ik werk van gemaakt, samen met een vader van school die veel van programmeren weet. Sindsdien heb ik nog een paar van die experts gevonden, met wie ik nu in mijn vrije tijd een educatieve programmeerclub voor kinderen heb.

Mensen meekrijgen

Heutink ICT ken ik jaren, want we werkten bij ons op school al sinds 2005 met deklas.nu. Van Wouter Würdemann, inmiddels mijn collega bij Training & Advies, kreeg ik ooit een prima cursus ‘ICT-coördinator’. Daarvan heb ik ook geleerd dat het bij digitalisering in het onderwijs niet zozeer gaat om apparatuur. Veel belangrijker is dat je de mensen meekrijgt in de verandering. De Terugkomdagen vonden we ook altijd geweldig, daar keken we echt naar uit, met name vanwege de sprekers en de workshops.

Veel actuele kennis en informatie

Heutink ICT is een club die zelf ook veel actuele kennis en informatie in huis heeft. Dat is misschien niet altijd even zichtbaar op de werkvloer, maar nu ik er zelf werk, merk ik het iedere dag. Het is ook een heel veelzijdige club. Naast onderwijskundige expertise zijn er collega’s aan wie ik alles kan vragen over Google, en weer andere die alles weten over Office 365. Verder wordt er kritisch gekeken naar nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs. In dat opzicht is Heutink ICT voor scholen een ideale ‘kritische vriend’. Met een helder verhaal over wat er gebeurt, hoe het werkt en wat je ermee kunt. Maar zonder scholen beslissingen of keuzes op te leggen.

Programmeren als vak

Binnen het team van Training & Advies zal ik ook veel aandacht besteden aan programmeren: hoe past dat als vak binnen ons onderwijs? Hoe je het ook wendt of keert, we zullen in de toekomst steeds meer programmeurs nodig hebben, want de wereld raakt steeds verder geautomatiseerd. In het Engelse onderwijs hebben ze daar al op ingespeeld: daar bestaat het curriculum voor programmeren alweer een jaar of drie. Ik denk dat het ook een goede manier is om kinderen geïnteresseerd te krijgen in iets waar ze anders misschien helemaal niet mee in aanraking zouden komen.

Computational thinking

In Nederland zijn we nog niet zo ver als in Engeland, maar ik zie het wel als een missie om ertoe bij te dragen dat het zo ver komt. Van mijn programmeerclub weet ik dat kinderen snel getriggerd worden door programmeren, en dat die aandacht blijvend is. Onze CoderDojo is altijd vol. En programmeren is niet typisch iets voor bèta-kinderen. Ook kinderen die heel visueel zijn ingesteld, kunnen erdoor gegrepen raken. Waar het vooral om gaat, is ‘computational thinking’. In processen leren denken, ook over hoe je bij het programmeren overbodig werk en bugs voorkomt. De basis daarvoor leg je idealiter in het primair onderwijs. Dat kan al beginnen op de kleuterschool, met analoog programmeren. Wat moet ik bijvoorbeeld allemaal doen om een gat te graven in de zandbak?

Wij-gevoel

Natuurlijk zullen er altijd kinderen blijven die het liefst gewoon een boek met lesstof in handen krijgen. Dat moet ook kunnen, vind ik, want iedereen heeft zijn eigen manier van leren. Maar als het om digitalisering gaat, staan wij van Heutink ICT klaar om scholen verder te helpen. Ik betrap me erop dat ik in de voorgaande zin al ‘wij’ heb geschreven. Een goed teken; het betekent dat ik me nu al helemaal thuis voel. Dus ja, het is leuk bij Heutink ICT!


Ralph van der Stroom

Ralph van der Stroom is onderwijsconsulent en verzorgt onder andere trainingen rondom MOO2.0 en Office 365. Ralph werkte 15 jaar met veel plezier in het Jenaplanonderwijs, waar leerlingen leerden met hoofd, hart en handen. In zijn onderwijspraktijk stond ICT heel centraal door te werken met een Electronische Leeromgeving (ELO). Ook liet hij leerlingen kennismaken met programmeren als een van de 21e eeuwse vaardigheden. Volgens hem biedt programmeren leerlingen een mogelijkheid om probleemoplossend te leren denken.

Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
De veiligheidscode wordt gebruikt om spam tegen te houden. Hiermee kunnen mensen worden onderscheiden van automatische spam scripts.
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in