Inzet iPads op internationale school

Wij vinden het belangrijk om te weten wat er in het onderwijs gebeurt. Zowel in Nederland als over de grens. Op dit moment zijn veel scholen aan het kijken op welke manier ze tablets in kunnen zetten. Scholen die ermee experimenteren, ontdekken al gauw dat er toch wel een aantal haken en ogen aanzitten.

Afgelopen januari zijn we met een aantal collega’s naar de Bett in Londen geweest. Daarnaast zijn we bij een internationale school in Londen geweest om te kijken op welke manier zij tablets (iPads) gebruiken. Via een studievriend kreeg ik het adres van deze school. Hij gaf aan dat ze behoorlijk ver waren met het inzetten van iPads.

Als nuchtere Drent ben ik meestal op mijn hoede bij hiep-hiep-hoera-verhalen: eerst zien en dan geloven. De school geeft vaker rondleidingen aan geïnteresseerden en als nieuwsgierigen kregen wij een rondleiding door het prachtige gebouw. Op deze school werkt men in alle groepen in meer of mindere mate met iPads. Een aantal zaken vielen op.

Allereerst had ieder kind zijn eigen apparaat en ze werden vooral gebruikt bij de creatieve vakken. Vanuit het curriculum werd bekeken op welke manier ze de iPad konden inzetten. Leerlingen waren hierin vrij. Als zij bijvoorbeeld een verslag moesten maken over de werking van het spijsverteringskanaal, dan lag de keuze bij het kind. Het kon kiezen om dit als muurkrant te maken, maar het kon ook gebruik maken van een aantal programma’s.

De iPads werden weinig ingezet bij vakken als rekenen of taal. Apps als tafeltrainer (in het Engels uiteraard) werden weinig gebruikt.

Leerkrachten lieten leerlingen zelf uitzoeken hoe bepaalde apps werkten. Men gebruikte bijvoorbeeld PuppetPals om leerlingen geschiedenisverhalen te laten navertellen. In plaats van een cursus voor deze app, lieten de leerkrachten de leerlingen zelf alles uitzoeken. Zo leerden ze elkaar de app en de leerkrachten leerden weer van de leerlingen.

Het iPad-gebruik werd door leerlingen, maar vooral door de leerkrachten op de school zeer gewaardeerd en ook beschouwd als een verrijking. Ik ken tal van niet-goed-doordachte-ICT-projecten op school. Maar deze was dat zeker wel. Dat had vooral te maken met een tweetal zaken.

  • De leerkrachten kregen volop ondersteuning in het proces. Technisch én vooral onderwijskundig. Twee mensen waren een groot deel van hun tijd bezig om dit goed te begeleiden. Eén persoon hield zich bezig met het onderwijskundige proces. Leerkrachten kregen begeleiding en ondersteuning bij allerlei vragen. Pedagogisch én didactisch werden zij geholpen bij de inzet van de iPad. Zeg maar het TPaCK-model, maar dan in de praktijk. De 2e persoon hield zich bezig met het technische aspect. Er komt namelijk nogal wat kijken bij het gebruik van 400 iPads. Denk maar eens aan de wifi-dekking, het beheer van bepaalde apps, het verzamelen van bestanden, enz. Dit was helemaal uitgedacht. Het was een soort van deklas.nu netwerk, maar dan voor iPads.
  • Vooraf is goed nagedacht op welke manier men (in dit geval) de iPad kan gaan inzetten. Er is een goed projectplan gemaakt wat wordt gedragen door de hele organisatie.

Wat kunnen we hier nou van leren?

Laten we voorop stellen dat de school zoals we die hebben bezocht, geen ‘normale’ Nederlandse school kan zijn. Als je hier naar toe wilt, moet je een (grote) zak geld meenemen. Daarnaast is het Engelse onderwijssysteem anders dan de onze.

Het inzetten van de iPad is goed doordacht, er ligt een goed projectplan. De iPad wordt vooral gebruikt bij de creatieve vakken. Apps als PuppetPals, Book Creator en Paper Apps gebruikt men niet of nauwelijks. In mijn ogen bieden dat soort apps sowieso te weinig. Het registreert immers niet, werkt bijna nooit op niveau, geeft slecht feedback, enz.

Zoals gezegd, er is goed nagedacht over de begeleiding van het proces. Niet zomaar allemaal overstappen op iPads, maar goed kijken naar de behoefte die ‘mijn collega’s’ hebben om het in te gaan zetten. Een goede ondersteuning, veel evaluatie en kijken welke meerwaarde het heeft voor het hele onderwijsproces.

Tijdens de tabletcursus die wij op dit moment geven in Assen en Ede komen we hier uitgebreid op terug.

Klik hier voor meer informatie over de tabletcursus

Nieuwsgierig naar de ACS Hillingdon? Kijk dan naar het (promotie) filmpje. Wel even door de romantiek heen kijken. Vooral letten op de zaken die van belang zijn: de zinvolle inzet van de iPad.

PS. We zijn ook nog op de BETT geweest; een grote onderwijs en ICT beurs in Londen. Veel nieuwe zaken gezien, met name op het gebied van MDM-tools. MDM staat voor mobile device management. Simpel gezegd komt het er op neer dat je tablets zou moeten kunnen beheren vanuit een bepaalde omgeving. Hierover later meer…

Media
  • bastiaan-kooij-thumb.jpg
  • bastiaan-kooij.jpg
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
De veiligheidscode wordt gebruikt om spam tegen te houden. Hiermee kunnen mensen worden onderscheiden van automatische spam scripts.
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in