Het digibord bij de kleuters deel III

Het is voor veel kleuterleerkrachten spannend om kleuters zelfstandig op het bord of touchscreen te laten werken. Ze zijn bang dat kleuters dingen kapotmaken, overal bij kunnen of niet netjes met het bord omspringen. Veelal is dat een kwestie van goede afspraken maken over hoe je met spullen van een ander omgaat. In praktijk hoor ik dat kinderen meestal wel netjes met het touchscreen of het bord omspringen omdat ze weten dat het een heel duur apparaat is.

Tijdens de werkles kan je het bord op twee manieren inzetten, namelijk als kleine kring, of als werkje tijdens de werkles. Voordat je het bord gaat inzetten tijdens de werkles is het aan te raden een kaartje voor op het planbord te maken. Zo weten kinderen dat ze het touchscreen of bord ook kunnen kiezen en dat het niet iets eenmaligs is.

In de kring heb je natuurlijk al instructie gegeven voor alle werkjes. Instructie voor de opdracht op het digibord, is er dus ook een van. De opdracht kun je heel vrij laten, maar dan heb je grote kans dat de kleuters niet weten wat ze moeten gaan doen, daarom is het prettig om een gerichte opdracht te geven.

Zo kun je bijvoorbeeld een opdracht met schrijfpatronen maken. Deze schrijfpatronen zet je op meerdere pagina’s zodat de kleuter deze kan maken. Hij of zij kan zelf door de pagina's bladeren, want dat heb je natuurlijk geleerd. Wanneer je werkt met HD-bord sofware, dan kun je de gemaakte schrijfpatronen ook nog afspelen tijdens je hulpronde. Zo zie je niet alleen het product, maar ook het proces. Heel waardevol!

Daarnaast kun je op het bord werken met figuren. Onderaan het bord zet je een aantal figuren die ze mogen gebruiken om te mozaïeken. Je zou deze figuren ook kunnen gebruiken om reeksen te maken of te seriëren. Een ander idee is om een rooster op het bord te zetten en deze te laten vullen met de vulemmer. Zo kun je ook met mozaïek bezig zijn, maar ook, spiegelen, namaken, aanvullen of de kinderen zelf een patroon laten maken dat ze vervolgens op de kralenplank na moeten leggen.

Gedurende de hele week kan dit gekozen worden en komen alle kleuters een keer aan de beurt.

Natuurlijk zijn er ook een heleboel spelletjes op het internet te vinden. Kijk wel goed of dit aansluit op de beginsituatie van het kind en of het wel een doelgericht spel is. Zorg ervoor dat je goed weet wat je met je bord wilt doen tijdens de werkles. Beperk je met 1 werkje per thema, zodat het voor jezelf nog goed te behappen is en bereid deze lessen goed voor, dan wordt het vast een succes!

Interesse gekregen in begeleiding bij de inzet van het bord of touchscreen in de kleutergroep, neem gerust: contact met me op.


Marloes de Vetten

Marloes de Vetten is onderwijsconsulent en sinds 2008 werkzaam bij Heutink ICT. Voordat ze bij Heutink ICT aan het werk ging, was ze leerkracht en tevens ICT’er op een basisschool. Ze houdt ervan om leerkrachten uit te dagen om ICT binnen het onderwijs een goede, doelgerichte plek te geven. Op een eenvoudige manier ICT zó inzetten dat het een meerwaarde is voor je onderwijs.

Media
  • marloes-de-vetten-thumb.jpg
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
De veiligheidscode wordt gebruikt om spam tegen te houden. Hiermee kunnen mensen worden onderscheiden van automatische spam scripts.
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in