Mobile Device Management (MDM): het beheren van tablets

Er zijn steeds meer scholen die tablets aanschaffen. Dat aanschaffen is niet het moeilijkste. Bedenken wat u er mee gaat doen is vele malen moeilijker. En het uitvoeren is nóg een stukje lastiger. De inzet begint met een goed plan. Voordat u tot aanschaf overgaat, heeft u hier als school uiteraard goed over nagedacht. Dan denkt u na over de visie op onderwijs. Op welke manier gaan onze leerlingen er mee werken? En welke kennis is er nodig om er goede onderwijskundige toepassingen mee te gaan doen?

Tablets zijn prachtige apparaten om in te zetten voor creatieve vakken. Het maken van films op een iPad bijvoorbeeld vraagt van de leerkracht de nodige kennis van het apparaat. Want hoe krijgt de leerkracht al die films op het digibord? En hoe haalt diezelfde leerkracht ze vervolgens van de iPad? Ik vraag altijd aan ICT-ers of ze dit zelf kunnen. De meesten knikken instemmend. Als ik vervolgens vraag of de leerkracht met de minste ICT-kennis dat ook kan, zie ik een vragende blik. Die leerkracht die niets van ICT snapt, is wel die super leerkracht uit groep 4 die al 35 jaar in het onderwijs werkt, maar moeite heeft met ICT. Want hoe ging hij/zij om met het digibord? Ging dat ook vanzelf? Of is een stukje begeleiding in het gebruik van de tablet op zijn plaats?

Denken over onderwijs in combinatie met ICT en over het implementeren ervan komt vaak vanuit enthousiasme. Gedreven en enthousiaste directeuren en ICT-ers die vooruit willen: “de school moet vernieuwen!”, “tablets zijn de toekomst” en “kinderen werken er thuis ook mee en kleuters kunnen beter swypen dan werken met de muis. Dan moeten wij er toch ook iets mee?”. Oke, u wilt iets met tablets. Hoe zit dat dan met het beheer?

Laten we beginnen met het idee van een tablet. Het is in beginsel een individueel apparaat. Veel scholen werken met een schoolnetwerk en de meeste tablets laten zich niet opnemen in een domein (netwerk), omdat dat haaks staat op de filosofie op zo’n gepersonaliseerd apparaat. Printen kan dan in veel gevallen niet, omdat een tablet buiten het netwerk werkt. Leerlingen die films, foto’s of teksten hebben gemaakt, kunnen dit niet zomaar delen. Daar moet u ‘iets’ voor doen. Ditzelfde geldt voor veel software. Software van Basispoort werkt in veel gevallen niet op een tablet. Dat heeft te maken met het Flash-verhaal. De grote uitgevers hebben hun content gemaakt met deze programmeertaal. Het is in beginsel gemaakt voor een ‘gewone computer met muis en toetsenbord’. De Wereld in Getallen op een iPad wordt dus lastig. Het kan wel, maar met wat omwegen. En snapt de leerkracht het ook die niets met ICT heeft?

En hoe zit het dan met apps? Voor Android en Apple zijn er veel apps. Of ze geschikt zijn moet u zelf beoordelen met uw team. Wees kritisch! Maar dan: hoe krijgt u nou die ene tafel-app op die 40 iPads? Gaat u de iPad een voor een langs met de Apple id van de school? En wat als de leerlingen van groep 6 besluiten een aantal apps voor u te verwijderen? En later op de middag blijkt de helft van groep 8 Minecraft te hebben geïnstalleerd. En wat als ze een toegangscode op de tablet hebben geactiveerd die alleen zij weten? Dit is de praktijk.

De afgelopen maanden heb ik veel scholen geholpen mee te denken op welke manier de tablet ingezet kan worden. Daarnaast heb ik veel scholen geholpen met het beheer van tablets. Want je kunt ze wel beheren, maar daar moet je over nagedacht hebben. Als u meer dan 15 tablets hebt die buiten het netwerk draaien, is het een tijdrovende klus. ICT-ers hebben steeds minder tijd dus is de vraag: wie gaat dat beheer regelen?

We hebben hiervoor een oplossing: een Mobile Device Management (MDM) tool. Hiermee is het mogelijk tablets in te stellen die binnen scholen werken. Waar moet u dan aan denken?

• Camera functies uitzetten
• Leerlingen kunnen geen apps installeren of verwijderen
• Centraal (betaalde) apps toevoegen of verwijderen van alle tablets
• Website als apps (webclips) toevoegen (bijvoorbeeld naar Bloon of de Rekentuin)
• Bepaalde apps tijdelijk weghalen
• De internetbrowser uitzetten
• Zorgen dat leerlingen alleen nog meer 1 applicatie mogen gebruiken.

Vanuit een centraal dashboard is dit te regelen. Dat is redelijk te doen, maar het moet wel uitgezocht worden. En die tijd moet u hebben en willen gebruiken om tablets te beheren. U kunt de leerkrachten dit ook zelf laten regelen voor hun eigen groep. Ze beheren dan als het ware hun eigen groep met tablets. Zou die ene leerkracht die niets met ICT heeft dit ook kunnen? Ik denk het wel. Door goed naar hem of haar te luisteren. Want hij/zij heeft verstand van onderwijs. U heeft verstand van onderwijs en ICT.

Meer informatie? U weet ons te vinden.

Media
  • bastiaan-kooij-thumb.jpg
3 reactie(s)
Arnold (Gast)
Geplaatst op 16-04-2015 om 15:38

Wij gebruiken sinds het begin van dit schooljaar ZuluDesk (https://zuludesk.com) om de iPad's te beheren in onze school. Docenten zijn zeer tevreden over het gebruik van ZuluDesk!

koobas
Geplaatst op 19-01-2015 om 09:59

Geachte heer/mevrouw van Gorp,

 

zou u rechtstreeks contact met mij willen opnemen? b.kooij@heutink-ict.nl of via ons telefoonnummer.

 

Vriendelijke groet,

 

Bastiaan Kooij

Heutink ICT

m van gorp (Gast)
Geplaatst op 09-01-2015 om 16:25

en wat zijn dan de kosten voor 20 tablets en kun je er bv ook notebooks meenemen die niet in het netwerk hoeven te komen?


Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
De veiligheidscode wordt gebruikt om spam tegen te houden. Hiermee kunnen mensen worden onderscheiden van automatische spam scripts.
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in