Wat kunnen kleuters met ICT?

Kleuters worden al op jonge leeftijd ondergedompeld in de wondere wereld van ICT, maar hoe ga je hier als leerkracht mee om? Neem de tijd om je te verdiepen en geef kleuters waardevolle en creatieve begeleiding in het gebruik van ICT. Maar hoe doe je dat?

Vanuit huis heeft de leerling van 4 jaar al een enorme schat aan kennis op ICT-gebied meegekregen. De kleuter ziet ouders met smartphones, speelt zelf spelletjes op de tablet of kijkt regelmatig filmpjes op een smartphone. Daarnaast zien kleuters oudere broers of zussen met technisch Lego of robotica bezig. We kunnen deze ondergedompelde kinderen prima aan de hand meenemen door de wondere wereld van ICT. Wanneer we dit doelgericht doen, is het ook nog eens waardevol voor ons kleuteronderwijs.

Het touchscreen is niet meer weg te denken in de kleutergroep. Leerlingen kunnen touchscreens met hun vingertjes bedienen en het werken op een touchscreen is hierdoor voor kleuters heel intuïtief. De kunst is om hier goede lessen of activiteiten bij te vinden of te verzinnen. Via verschillende sites wordt natuurlijk van alles aangeboden, maar is dat juist wat de kleuterleerkracht wil? Of wil ze op maat gemaakte activiteiten die op de juiste manier aansluiten bij de thema’s die u aanbiedt en de doelen die u stelt?

Tablets zijn in opmars in de groepen 1 en 2. Waar de midden- en bovenbouw zich steeds meer richten op handige laptops met toetsenborden (x360 of Chromebooks), zien we bij de jongsten toch ruimte voor de tablet. Dat is niet gek, want deze devices zijn uitermate geschikt om in de kleutergroepen in te zetten. Natuurlijk kan dat met applicaties die binnen de stores te vinden zijn. Maar denk ook eens buiten de gebaande paden en gebruik de tablet op een creatieve manier. Denk aan het maken van foto’s en filmpjes die binnen je thema passen en hierdoor een meerwaarde zijn. Maar ook augmented reality is een hot item dat in geen enkele kleutergroep mag ontbreken. Hiermee haal je de wereld om hen heen nóg dichterbij.

Is programmeren alleen iets voor de bovenbouw? Zeker niet! Ook met leerlingen van groep 1 en 2 is programmeren prima mogelijk. We laten de kleuters dit in levenden lijve ondervinden. Dus zet weggetjes uit en laat de kleuters hun weggetje lopen doordat de klasgenootjes opdrachten geven. Of ga als juf de route lopen die de kleuters je vertellen. Moeilijk hoor, maar zó leuk en doelgericht! En wil je meer? Dan zijn er speciale robotjes, speciaal voor de kleuters!

Vindt u dit interessant? In het schooljaar 2017-2018 komt Heutink ICT met een unieke nieuwe cursus: de Kleuteracademie. In vier woensdagmiddagsessies van tweeënhalf uur leert u alle ins en outs van het gebruik van ICT in uw kleutergroep. Wilt u nu al meer weten? Of snakt uw onderbouw naar begeleiding? Neem dan gerust contact met me op!


Marloes de Vetten

Marloes de Vetten is onderwijsconsulent en sinds 2008 werkzaam bij Heutink ICT. Voordat ze bij Heutink ICT aan het werk ging, was ze leerkracht en tevens ICT’er op een basisschool. Ze houdt ervan om leerkrachten uit te dagen om ICT binnen het onderwijs een goede, doelgerichte plek te geven. Op een eenvoudige manier ICT zó inzetten dat het een meerwaarde is voor je onderwijs.

Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
De veiligheidscode wordt gebruikt om spam tegen te houden. Hiermee kunnen mensen worden onderscheiden van automatische spam scripts.
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in