11 toepassingen van G Suite for Education

Hebben je leerlingen en leerkrachten al toegang tot G Suite for Education, de gratis digitale gereedschapskist van Google? Met deze apps, die volledig zijn gebouwd voor samenwerken en interactie, zijn scholen in staat dingen te bereiken die een paar jaar geleden nog ondenkbaar waren. In deze blog bekijken we een aantal mogelijke toepassingen van de verschillende apps binnen G Suite for Education.

Google Documenten

1. Samen brainstormen

Als leerlingen moet samenwerken aan een opdracht of onderzoek, dan hebben ze vaak ook veel informatie of ideeën om met elkaar te delen. Doordat je in Google Documenten tegelijkertijd kunt samenwerken zie je als leerling meteen wat je groepje toevoegt aan een document en kun je hier ook meteen op reageren. Leerkrachten en docenten kunnen dit natuurlijk ook doen om zo gezamenlijk te notuleren of ideeën te inventariseren voor een open dag.

2. Begeleiding gaandeweg

Doordat leerlingen en groepjes in Google Documenten hun leerkracht toegang kunnen geven tot het document waarin zij werken, kunnen zij meekijken terwijl leerlingen bezig zijn. Zo kun je opmerkingen plaatsen of vragen stellen om het proces te sturen en verleg je de nadruk ook meer op het proces dan op het uiteindelijke product. Bovendien kun je in de revisiegeschiedenis ook altijd zien wie wat wanneer heeft bijgedragen.

3. Digitale werkbladen

Werkbladen gebruiken je om leerlingen bijvoorbeeld stapsgewijs een tekst te laten begrijpen door gestructureerd vragen te stellen, of om alvast de structuur van een klein werkstukje aan te geven. In Google Documenten kun je voor je leerlingen een document maken waarin zij vragen moeten beantwoorden. Deze kun je dan via Google Classroom uitdelen zodat iedere leerling een digitale kopie krijgt waarin hij zelf aan de slag kan.

4. Klassikaal verbeteren

In plaats van dat je leerlingen een individueel document laat inleveren kun je een document met de hele klas delen zodat alle leerlingen hierin tegelijkertijd kunnen samenwerken, of in rondes. Hierin kun je bijvoorbeeld een tekst met spelfouten of zonder leestekens zetten en geef je de klas de opdracht om alle fouten binnen een bepaalde tijd eruit te halen. Je kunt er natuurlijk ook een race van maken door hetzelfde document met verschillende groepjes te delen.

Google presentaties

5. Meerdere groepen, één presentatie

Maak een presentatie met één dia per leerling of groep. Via Google Classroom kun je deze met de hele klas delen zodat iedere leerling deze presentatie kan bewerken. Geef vervolgens een opdracht, bijvoorbeeld een korte zoekopdracht op het internet, een korte schrijfopdracht of het vinden van een afbeelding om een onderwerp toe te lichten. Hun resultaten plaatsen ze op hun eigen dia of die van hun groepje. Wanneer ze klaar zijn kun je de presentatie laten zien om al het werk van de leerlingen tentoon te stellen.

6. Moodboard

Op het internet is een legio aan beeldmateriaal te vinden. Als je leerlingen of groepjes wilt laten oriënteren op een bepaald onderwerp voordat ze hiermee aan de slag gaan, of als je eerst wilt dat ze wat voorbeelden verzamelen voordat ze zelf aan de slag gaan, kun je ze afbeeldingen laten verzamelen in een Google Presentatie. Zo laat je leerlingen eenvoudig een moodboard maken. Via de knop ‘Verkennen’ kun je leerlingen bovendien direct vanuit Google Presentaties laten zoeken naar veilig afbeeldingen op internet.

Google Spreadsheets

7. Scoreborden maken

Gamification betekent dat je spelelementen toepast in een (bijvoorbeeld) educatieve context. Stel, je hebt een opdracht waar leerlingen gedurende een paar weken in groepen aan moeten werken. Normaal gesproken beoordeel je alleen de eindproducten, maar door leerlingen extra punten te laten verdienen voor gedrag wat je wilt belonen, zoals feedback vragen of elkaar helpen, beoordeel (en motiveer) je ook het proces. Klik hier om een voorbeeld te bekijken van een scorebord in een Google Spreadsheet.

Google formulieren

8. Onderzoeken

Vooral vanaf de bovenbouw komt het voor dat leerlingen informatie moeten inzamelen. Met Google Formulieren kunnen leerlingen eenvoudig en gezamenlijk een enquête maken waarmee ze bijvoorbeeld een klein onderzoek kunnen in hun omgeving. De resultaten worden automatisch gevisualiseerd in grafieken en diagrammen zodat je leerlingen de resultaten makkelijk kunnen interpreteren en conclusies kunnen trekken.

9. Quizzen

In Google Formulieren kun je als leerkracht of docent snel een formulier maken. Je kunt van zo’n formulier echter ook een quiz maken, waarin je per vraag en optie markeert als correct en hier punten aan toekent. Als je leerlingen vervolgens deze quiz maken krijgen ze automatisch een cijfer en de feedback die jij hebt ingesteld. Leuk bijvoorbeeld bij tekstbegrip, waar je ze een tekst op papier laat lezen om digitaal de vragen te beantwoorden en meteen hun score te krijgen!

Google tekeningen

10. Interactief papier

Iedereen die voor 1990 is geboren kent Microsoft Paint nog wel: een simpel tekenprogramma waarin je snel een tekening kunt maken of een foto kunt bewerken. Het was echter onmogelijk om hier samen in aan het werk te zijn. Met Google Tekeningen kun je leerlingen in groepjes tegelijkertijd laten tekenen zodat iedere leerling vanaf zijn eigen computer dingen in de tekening kan plaatsen. Zo kun je Tekeningen bijvoorbeeld gebruiken om leerlingen verbanden tussen zaken te laten visualiseren.

Google Sites

11. Digitaal werkstuk

Als we denken aan een werkstuk, dan denken we bijna altijd aan een Word-bestand met veel tekst en afbeeldingen. In deze tijd is het voor sommige onderwerpen juist veel leuker om je leerlingen een site te laten bouwen voor bijvoorbeeld een werkstuk over de Romeinen. Omdat het een website is kun je hier eenvoudig afbeeldingen, video’s en documenten aan toevoegen. Het maken van een website is zo gepiept met Google Sites: leerlingen maken een site, kiezen een bepaald thema, maken pagina’s aan en slepen hier inhoud op. Bovendien kun je het zo instellen dat alleen mensen binnen jouw school de site mogen zien.

Heb je nog geen toegang tot G Suite for Education, of maak je er nog geen gebruik van? Klik dan hier om vrijblijvend met één van onze Google Certified Trainers de mogelijkheden voor jouw school te verkennen.


Sebastiaan Terpstra

Sebastiaan heeft ruim 12 jaar ervaring in het onderwijs, zowel in de onderbouw van het VO als in het MBO. Ooit begonnen als docent Engels en Nederlands heeft hij via de lerarenbeurs de opleiding Communicatie & Multimedia Design gevolgd en heeft hij zich gespecialiseerd op het snijvlak tussen onderwijs en ICT. Vanuit Heutink ICT begeleidt hij scholen bij de implementatie van ICT in de klas, waarin hij zich als Google Certified Innovator specialiseert in het begeleiden van onderwijsinnovatie met Chromebooks en G Suite for Education.