3 do’s en don’ts bij een Chromebook-implementatie

Chromebooks van Google worden steeds populairder in het onderwijs. In onder andere Zweden en de Verenigde Staten is meer dan de helft van alle apparaten in het onderwijs een Chromebook en ook in Nederland is er een stijgende lijn te zien. Met het aanschaffen en uitrollen van de Chromebooks in je school ben je er echter nog niet. Hoe verleidelijk en eenvoudig het ook is om Chromebooks de klas in te krijgen, er zijn zaken waar je van tevoren rekening mee moet houden.

Dus, overweeg je als school over te stappen op Chromebooks? Lees dan eerst deze 3 do’s en don’ts om ervoor te zorgen dat je niets vergeet en niemand overslaat. In ons volgende blogbericht geven we 3 do’s en don’ts voor een goede adoptie van Chromebooks.

DO: Zorg voor een goede infrastructuur

Er bestaan niet veel apparaten die eenvoudiger zijn dan Chromebooks. Dit betekent echter niet automatisch dat de onderliggende infrastructuur ook zo simpel kan zijn. Voor het inloggen en gebruiken van digitale lesmethodes heb je namelijk niet alleen een goede internetverbinding nodig, maar ook voldoende wifi-dekking in je schoolgebouw om ervoor te zorgen dat je leerlingen vanaf iedere plek kunnen inloggen.

Bij OBS De Heksenketel in Assen waren ze vóór de uitrol van 30 Chromebooks al klaar voor een eventuele uitbreiding. “Voordat we met Chromebooks aan de slag gingen wisten we dat we ons bestaande WiFi-netwerk moesten uitbreiden. Heutink ICT heeft voor ons ingemeten hoeveel access points we nodig hadden zodat we nu in ieder lokaal optimale dekking hebben. Hierdoor zijn we niet alleen klaar voor nu, maar ook voor de toekomst.”

Zorg er ook voor dat je nu alvast nadenkt over de toekomst. Heb je voor dit moment de keuze gemaakt om 24 Chromebooks in de bovenbouw te laten rouleren, maar verwacht je dat dit aantal binnen een paar jaar zal groeien, houd daar dan nu alvast rekening mee, zodat je niet bij elke uitbreiding je infrastructuur moet herzien.

DON’T: Chromebooks zien als een traditionele werkplek

Met een Chromebook werk je fundamenteel anders dan op een beheerde Windows-werkplek. Op een Windows-werkplek werk je vooral lokaal of op de server, op een Chromebook werk je nagenoeg volledig in de cloud. Dit biedt veel voordelen, maar je kunt voor vervelende verrassingen komen te staan als je niet eerst kritisch binnen je organisatie kijkt welke applicaties er gebruikt moeten worden. Werken je leerlingen bijvoorbeeld nog veel met traditionele desktopapplicaties als Maatwerk Rekenen of Hoofdwerk, dan is het belangrijk om je te realiseren dat deze applicaties niet werken op een Chromebook, of met een kostbare omweg. Je kunt immers geen Windows-applicaties installeren op een Chromebook. Zorg er dus eerst voor dat je hier een goed online alternatief voor hebt gevonden die vanuit een internetbrowser werkt.

DO: Organiseer het beheer

Als je optimaal gebruik wilt maken van de Chromebooks, dan laat je leerlingen op de Chromebook inloggen. Op die manier kun je als school bepalen wat de startpagina is en welke applicaties voor specifieke leerlingen beschikbaar zijn. Hiervoor hebben ze echter wel een G Suite for Education-account nodig. Het kan een arbeidsintensieve klus zijn om zowel in je leerlingadministratiesysteem als in de Google-omgeving accounts aan te maken en bij te houden. In het basisonderwijs is het daarom het overwegen waard om bijvoorbeeld via de omgeving Mijn Omgeving Online (MOO) een koppeling te maken met de G Suite-omgeving, waarmee de inloggegevens voor MOO en de Chromebook identiek zijn. Wanneer de leerling op die manier inlogt op de Chromebook, is deze bovendien automatisch ingelogd op alle Basispoort-applicaties die via de portaalpagina van MOO worden ontsloten.

Aan de slag

Met Chromebooks leg je een basis om van daaruit geleidelijk grote slagen te maken binnen je onderwijs en sta je als school aan het begin van een uitdagende ontwikkeling. Zolang je bovenstaande tips in je achterhoofd houdt, behoed je jezelf in ieder geval voor de grootste valkuilen.

Wil je als school naast een succesvolle implementatie ook daadwerkelijke adoptie bewerkstelligen, houd dan ons blog in de gaten. In het volgende bericht zullen we namelijk 3 do’s en don’ts geven voor echte adoptie onder je collega’s en leerlingen.

Bovendien kunnen onze onderwijsconsulenten en Google Certified Trainers & Innovators je school hierin ondersteunen. Dit kan in elke rol die je op dat moment nodig hebt, of het nou een inspirator, coach, verbinder, vernieuwer of troubleshooter is.

Nieuwsgierig? Neem vrijblijvend contact met me op: s.terpstra@heutink-ict.nl.


Sebastiaan Terpstra

Sebastiaan heeft ruim 12 jaar ervaring in het onderwijs, zowel in de onderbouw van het VO als in het MBO. Ooit begonnen als docent Engels en Nederlands heeft hij via de lerarenbeurs de opleiding Communicatie & Multimedia Design gevolgd en heeft hij zich gespecialiseerd op het snijvlak tussen onderwijs en ICT. Vanuit Heutink ICT begeleidt hij scholen bij de implementatie van ICT in de klas, waarin hij zich als Google Certified Innovator specialiseert in het begeleiden van onderwijsinnovatie met Chromebooks en G Suite for Education.