5 manieren om sneller te werken met Google Classroom

Werk je als school met MOO en heb je MOO Devicebeheer voor Chrome? Dan hebben je leerlingen via MOO ook een G Suite for Education-account! Dat betekent dat jij en je leerlingen dus ook toegang hebben tot o.a. Google Classroom.

Het aanmaken van een klas en het toevoegen van leerlingen is binnen twee minuten gefixt. Vanaf dat moment wordt alles makkelijker: lesmaterialen delen met leerlingen, opdrachten plaatsen, feedback geven op werk van leerlingen en nog veel meer. Benieuwd hoe Google Classroom jou kan helpen bij het organiseren van digitaal werken? Lees dan even mee.

Eén communicatiekanaal voor al je klassenwerk

Heb je je leerlingen toegevoegd aan je lesgroep? Mooi! Via mededelingen kun je je groep á la Facebook berichten sturen. Handig, maar vaak heb je je leerlingen al in de klas zitten. Wil je je leerlingen in de klas echter snel op dezelfde pagina hebben, dan kun je een bijlage toevoegen aan je bericht. Denk aan een link naar een nieuwsbericht op het Jeugdjournaal, een online quiz, een PDF om door te lezen of een YouTube-video om te bekijken. Berichten die jij plaatst verschijnen meteen op de tijdlijn van je leerlingen zodat ze binnen no-time zijn waar ze wezen moeten.

Inzage in zowel proces als product

Als je leerlingen een verslag laat maken, dan krijg je vaak pas aan het einde van de rit het resultaat te zien. Binnen Classroom werkt dat gelukkig anders. Als je een opdracht plaatst kunnen leerlingen meteen aan de slag met hun uitwerking, zoals een verslag, verhaal, presentatie of tekening. Als leerkracht kun je al voordat je leerlingen hun werk inleveren meekijken in het document of de presentatie waarin zij aan het werk zijn. Zo kun je gaandeweg inspringen op wat je daar ziet en feedback geven voordat zij het inleveren. Zelfs als ze hun werk hebben ingeleverd kun je als leerkracht via de Versiegeschiedenis terug in de tijd en precies zien wanneer een leerling wat heeft gedaan.

Weg met bijlagen, USB-sticks en mailen

Een veelgehoord probleem met verslagen, werkstukken en presentaties is de administratieve rompslomp eromheen. Je moet als leerkracht aardig wat stappen zetten om inzage te krijgen in werk van leerlingen. Classroom maakt het allemaal gelukkig heel wat overzichtelijker. De uitwerking van de opdracht wordt meteen aangemaakt in Classroom en werk van leerlingen is voor jou met een paar klikken te openen en bekijken. Zo hoeven jij en je leerlingen (bijna) nooit meer na te denken waar een document ook alweer is opgeslagen.

Feedback geven waar het thuishoort

Op papier nakijken heeft een aantal voordelen, waarvan de belangrijkste is dat je kunt markeren, aantekeningen kunt maken, etc. Gelukkig kan je binnen een werkstuk van je leerling in Classroom hetzelfde. Doordat jij en je leerling in hetzelfde document werken en nakijken zien je leerlingen dus meteen eventuele opmerkingen en aanpassingen die jij maakt. Zo zie je bovendien wat je leerlingen vervolgens met deze feedback hebben gedaan.

Werkbladen, maar dan digitaal. En simpel.

Leuk, digitale werkbladen. Als PDF moet je ze echter nog steeds printen, omdat leerlingen hier niet ‘digitaal’ op kunnen schrijven. Als je in je Google Drive echter een werkblad hebt in Google Documenten (de Word van Google), dan kun je deze toevoegen als bijlage aan een opdracht in Classroom. Hierdoor maakt Classroom automatisch een kopie van dit werkblad voor iedere leerling. Zo krijgt elke leerling zijn eigen werkblad waarin hij aan de slag kan zonder dat hier nog extra software moet worden gedownload. En wederom, als leerkracht kun je gaandeweg altijd kijken hoe ver ze al zijn!

En verder...

In feite is deze opsomming hooguit een lijst van voordelen die Google Classroom kan bieden. Er is echter nog veel meer mee mogelijk waarmee je je onderwijs niet alleen leuk en efficiënt digitaliseert, maar vooral ook transformeert zodat ICT ook een aantoonbare meerwaarde krijgt binnen je klas en je school. Onze onderwijsconsulenten en door Google gecertificeerde trainers kunnen jou en jouw school hierin adviseren, begeleiden en inspireren. Neem vrijblijvend contact op, of neem eens een kijkje bij de Google Bootcamps.


Sebastiaan Terpstra

Sebastiaan heeft ruim 12 jaar ervaring in het onderwijs, zowel in de onderbouw van het VO als in het MBO. Ooit begonnen als docent Engels en Nederlands heeft hij via de lerarenbeurs de opleiding Communicatie & Multimedia Design gevolgd en heeft hij zich gespecialiseerd op het snijvlak tussen onderwijs en ICT. Vanuit Heutink ICT begeleidt hij scholen bij de implementatie van ICT in de klas, waarin hij zich als Google Certified Innovator specialiseert in het begeleiden van onderwijsinnovatie met Chromebooks en G Suite for Education.

Heutink ICT is onderdeel van de Odin Groep