Bezoek Global Google for Education partner summit

Op 14 en 15 maart 2018 bezocht ik namens Heutink ICT het Global Google for Education partner summit in New York. De conferentie vond plaats op het kantoor van Google. Het programma stond in het teken van verschillende mogelijkheden rondom Google en ook verschillende bedrijven mochten hun producten aanbieden. Natuurlijk was ook het kennismaken met andere trainers en partners een belangrijk onderdeel van deze conferentie. Op vrijdag 16 maart heb ik verschillende scholen in de omgeving van New York bezocht. In Amerika worden Chromebooks en G-suite (Google Drive, Docs ed) nog meer in het onderwijs gebruikt dan in Nederland, dus ik was erg benieuwd naar de ervaringen van deze scholen.

Dag 1

De dag begon met een heerlijk en gezond ontbijt dat voor ons klaar stond op het Google kantoor. Wat volgde was een hele interessante dag waarin ik met veel collega’s uit binnen -en buitenland heb gesproken over de inzet van G-Suite, Chromebooks en over ons vak en natuurlijk veel nieuwe plannen heb gehoord voor de toekomst. In één van de sessies werd het SAMR-model besproken. Dat vond ik een interessant model dat ik nog niet kende. De essentie van deze theorie is dat de inzet van technologie processen kan verbeteren of transformeren. Het begint bij substitution, oftewel vervanging. Hierbij wordt een analoog onderdeel vervangen voor een digitale versie. Hierbij kun je denken aan digitaal boek, zonder verdere toevoegen. Het gaat helemaal door tot redefinition waarbij je het onderwijs helemaal opnieuw moet inrichten door het gebruik van techniek.

Het werd mij gedurende de dag wel duidelijk dat het G Suite-gebruik (scholen die Gmail, Google Drive, Google Docs en alle overige diensten) in Amerika veel groter is dan in Nederland. In Nederland zien we dat er wel veel met Chromebooks gewerkt wordt. Er werd ook benadrukt dat er al heel veel specifieke webapps zijn voor scholen. Hierbij kun je denken aan Quizziz en Kahoot (om een quiz te maken), Seesaw (digitaal portfolio),Scratch en Trinklet (om te programmeren).

Tussendoor kregen we een leuke samenwerkingsopdracht waarbij het de bedoeling was om met een groep mensen (die je niet kende) een kistje met 3 cijfersloten te openen. Om de sloten te openen moest je 3 puzzeltjes oplossen. We krijgen een stapel QR-codes, een stapel Google doodles (die plaatjes die op de startpagina van Google staan) en een aantal woorden. Het was de bedoeling om met behulp van Google deze opdracht op te lossen. Op deze manier leer je heel snel samen te werken met mensen die je helemaal niet kent. Helaas was het mijn groepje net niet helemaal gelukt om alles te openen. De dag eindigde in het La Place restaurant van Google (ja echt!) met een gezellige borrel.

Dag 2

Ook dag 2 begon weer met een gezellig ontbijt bij Google. Uit de centrale aftrap bleek dat de inzet van Google op veel scholen in de wereld groeide. Na de centrale aftrap was er een interactieve sessie met ICT en onderwijsbestuurders uit de regio van New York. Ze legden uit hoe de inzet van ICT in deze (grote) regio was georganiseerd. Dit leek mij overigens wat stroperig en bureaucratisch. Vervolgens gingen we weer in verschillende groepjes uit elkaar.

Mythbusters

Mijn eerste sessie ging over Mythbusters. Hier werden in de stijl van het tv programma allerlei mythes over het werken met Google behandeld. Een voorbeeld is dat je met het werken met G-suite altijd met internet verbonden moet zijn. Dit is natuurlijk een mythe (ik schrijf dit stuk nu op het vliegveld van New York op een Chromebook zonder werkende internetverbinding). Nadat we 5 mythes hadden ontkracht en dus 5 keer Busted hebben geroepen zat de sessie erop.

GDPR wetgeving

Een aantal gasten uit Europa en bedrijven die met Europese scholen samenwerkten waren uitgenodigd voor een sessie over de GDPR wetgeving. Deze sessie begon met een leuke Kahoot met allerlei vragen over de nieuwe wetgeving. We werden er weer even aan herinnerd dat alle scholen die werken met Chromebooks en G-suite de nieuwe overeenkomsten met Google moeten ondertekenen in de Admin-console, hier kunnen ze een privacyfunctionaris opgeven. Verder spraken we over de mythe dat volgens de nieuwe wetgeving data in Europa moet worden opgeslagen. Dit is niet het geval. Het is wel van belang dat scholen gaan beschrijven waarom en waar ze allerlei data opslaan. Doordat er een relatief klein aantal mensen bij de sessie zaten werd het een leuke interactieve sessie.

Dag 3

Op vrijdag had ik om 9:15 uur afgesproken bij het Ardsley school district. (Arsely Elementery, middle school en Highschool). Ardsley is een klein plaatjes ten noorden van New York. Om er te komen moest ik eerst een stuk met de metro, daarna ongeveer een uur met de trein, ongeveer een kwartier met de bus en nog 10 minuten lopen. Met een kleine vertraging vond ik de Ardsley Elementary school. Het was een typisch Amerikaanse school met een vlag, een grote parkeerplaats en Amerikaanse schoolbussen.

Bij de deur werd ik al opgewacht door de IT directeur Sabrina Rich en de ICT- coördinator van de school. Nadat ik was ingecheckt (de beveiliging was erg streng mede door de recente schietpartij in Florida) werd ik meteen naar de eerste klas geleid waar de leerkracht met een les bezig was. De les was een aardrijkskundeles die over stedelijke en landelijke gebieden gingen. De kinderen moesten in groepjes en met behulp van een iPad en Google Maps uitzoeken of verschillende plaatsen in Amerika landelijk of stedelijk waren. Af en toe gaf de leerkracht wat extra instructie. Om de iPads te beheren gebruikte de school Apple school Manager. Hiermee kon de leerkracht in één keer alle apparaten op slot zetten of een nieuwe opdracht of link naar de apparaten sturen.

Na enige tijd bleek dat de kinderen mij ook wel een aantal zaken wilden vragen. Hiervoor kwamen ze allemaal op een kleed bij het digibord zitten. De kinderen stelden mij allemaal vragen over Nederland die ik natuurlijk met plezier beantwoord heb. Zo vroegen ze of er ook een Dunkin Donut in mijn land is.

Na deze les gingen we snel naar de volgende les waarin leerlingen druk aan het het werk waren met Chromebooks en G-suite. Ze waren allerlei boekverslagen aan het maken die de leerkracht met behulp van Google Classroom had klaargezet. De leerkracht maakte erg veel gebruik van Google Classroom. Ze zette allemaal opdrachten klaar die gekoppeld waren aan allemaal thema’s en gaf de leerlingen direct feedback op de gemaakte opdrachten. Ze maakt ook veel filmpjes met behulp van haar telefoon voor bijvoorbeeld zieke leerlingen of verlengde instructie. Zieke leerlingen maakte op deze manier bijvoorbeeld dictees opnieuw.

Ook in deze les was ik positief verrast over de hoeveelheid ICT die werd ingezet. Het viel mij op dat de school helemaal geen systemen van digitale verwerking van de leerstof hadden. Ze werkten wel met veel online pakketten.

De derde les op de Elementary school was een programmeerles van de Stem (of Steam) leerkracht. De leerlingen kregen toen ik binnen was net instructie over een programmeerles. Hier gingen ze vervolgens zelf mee aan de slag op hun iPads. Deze leerkracht werkte sinds kort op deze school en dit was een nieuw vak. De kinderen gingen heel enthousiast aan de slag en alle leerlingen die ik sprak vonden het vak erg leuk.

Na deze les heb ik snel nog wat handjes geschud om vervolgens door te rijden naar de High school. Op de High school sprak ik wat langer met Alexander, een leraar Spaans die zijn lessen maakt volgens het boek The Hyperdoc Handbook: Digital Lesson Design Using Google Apps. Hierbij maakte hij de instructie voor zijn lessen met behulp Google presentaties. Ook de leerlingen hadden toegang tot deze interactieve en klikbare presentaties.

Met mijn hoofd nog duizelend van de informatie schudden we snel nog wat handjes en reden we weer door naar de Middle school. Ook hier kreeg ik in een sneltreinvaart de hele school te zien. Op deze school hebben we de instructie van een techniekles bijgewoond. De techniekleraar gebruikte naast de standaardonderdelen van een techniekles ook een aantal 3d printers. De leerlingen leerden hier hoe ze onderdelen met behulp van de pc onderdelen konden ontwerpen en vervolgens printen. De koppeling aan techniek vond ik een logische en mooie koppeling. De leraar sprak (zoals eigenlijk alle leraren op de scholen) erg enthousiast en bevlogen over zijn vak en de inzet van ICT.

Na 3 intensieve dagen zat het educatieve gedeelte van de reis erop. Gelukkig had ik het weekend nog wat tijd om wat toeristische tripjes te maken.


Wouter Stiekema

Bij Heutink ICT heeft Wouter het leerlingadministratie en- volgsysteem ParnasSys tot een specialisme ontwikkeld. Hij verzorgt cursussen en workshops over dit onderwerp en heeft veel ervaring bij het opzetten en inrichten van digitale schoolrapporten binnen ParnasSys. Daarnaast begeleidt Wouter scholen die zich bezig houden met de implementatie van tablets binnen het onderwijs. In dit kader verzorgt hij zowel inhoudelijke sessies over visie en beleid als praktische workshops voor leerkrachten en docenten.

Media
  • newyourk_og.jpg
  • new_york_1.png
  • new_york_2.png
  • new_york_3.png
  • new_york_4.png
  • new_york_5.png
  • new_york_6.png
  • new_york_7.jpg
  • new_york_8.jpg
  • new_york_9.jpg
  • new_york_10.jpg
  • new_york_11.jpg
  • new_york_12.jpg
  • new_york_13.jpg
  • new_york_14.jpg
Heutink ICT is onderdeel van de Odin Groep