Home - Actueel - Blogs - Hoe kunnen scholen dat extraatje van Slob nu eens écht doeltreffend besteden?
Deel deze pagina:

Hoe kunnen scholen dat extraatje van Slob nu eens écht doeltreffend besteden?

Soms kom je in de media een bericht tegen waar je blij van wordt. Zo las ik op 6 maart op Nu.nl dat minister Slob heeft besloten tot een ingreep om de werkdruk in het primair onderwijs op korte termijn te verlichten. Een bedrag van 94 miljoen euro, dat eigenlijk pas later beschikbaar zou komen, is naar voren gehaald en kan nog dit jaar worden ingezet. De basisscholen mogen zelf bepalen waaraan ze dit extraatje besteden. Een zeer nuttige bestemming lijkt mij het in ere herstellen van de ICT-coördinator.

De paradox

Om de werkdruk in het onderwijs te bestrijden, moeten scholen natuurlijk voldoende en goed gekwalificeerde mensen kunnen aannemen. Maar ICT kan ook een essentiële rol spelen, door het de leerkrachten in allerlei opzichten makkelijker te maken. Paradoxaal genoeg is het juist de werkdruk die voorkomt dat ICT die functie voluit kan vervullen. Om toe te lichten hoe dat komt, neem ik u graag even mee naar het verleden.

Toen: meer aandacht, minder impact

Een jaar of vijftien geleden begon ICT echt een relevante plek in te nemen in het onderwijs. De meeste scholen hadden een ICT-coördinator die substantieel de tijd kreeg om ervoor te zorgen dat investeringen in automatisering ook vruchten afwierpen. Met Heutink ICT boden we in die tijd deklas.nu, in eerste instantie vooral een netwerkconcept voor het onderwijs. Het was een groot succes, en dat was mede te danken aan het feit dat de ICT’ers van de deklas.nu-scholen allemaal een uitgebreide training kregen in een speciaal trainingslokaal in Hengelo. ICT was hot, en dat terwijl de impact ervan veel kleiner was dan wat digitalisering vandaag de dag voor het onderwijs kan betekenen.

Er is veel meer mogelijk

Fast forward naar nu. De laatste jaren hebben we gezien hoe de rol van de ICT-coördinator in het primair onderwijs is gaan afbrokkelen. Dat komt niet doordat de basisscholen het belang van digitalisering ineens niet meer inzien (integendeel, zou ik zeggen) maar simpelweg doordat er door bezuinigingen veel minder focus op is. Door de beperkte middelen vanuit de overheid is het steeds lastiger geworden om de belofte van digitalisering waar te maken. Vanuit het veld hoor ik regelmatig dat daar nog een complicerende factor bijkomt: binnen de beperkte budgetten moeten er keuzes worden gemaakt uit een gigantisch aanbod aan middelen en mogelijkheden. Dat werkt bijna ontmoedigend, zeker voor die overwerkte ICT’er. Met als gevolg dat het digitaliseringsproces nog meer wordt afgeremd.

Mijn oproep aan scholen

Uit onze klanttevredenheidsonderzoeken blijkt dat scholen waar ICT-coördinatoren nog wél echt tijd krijgen voor hun taak meer tevreden zijn over de effecten van ICT en digitalisering op hun onderwijs. Wat mij betreft is dat al genoeg reden om scholen op te roepen het extraatje van Slob te besteden aan een grotere rol voor de ICT’ers. Als zij (weer) meer ruimte krijgen voor hun ICT-taken, kunnen ze ervoor zorgen dat de snelheid van digitalisering in het onderwijs weer in de pas gaat lopen met wat er elders in de maatschappij gebeurt. Maar minstens zo belangrijk: meer tijd en aandacht voor een doelgerichte inzet van ICT zal ertoe leiden dat de werkdruk in het onderwijs over de hele linie merkbaar daalt. En daar is het de minister uiteindelijk allemaal om begonnen.


Rogier Borggreve (algemeen directeur bij Heutink ICT)

Rogier Borggreve werkt sinds 1999 bij Heutink ICT. Met inmiddels zo’n 150 enthousiaste collega’s heeft hij het bedrijf uitgebouwd tot een van de grootste en meest innovatieve ICT-leveranciers voor het onderwijs. Rogier vindt het belangrijk om de visie van Heutink ICT uit te dragen en na te leven: de mogelijkheden van ICT laten werken voor het lerende kind.

Blijfup-to-date

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en acties

*
500.000 kinderen en duizenden onderwijsprofessionals leren en werken dagelijks in MOO 500.000 kinderen en duizenden onderwijsprofessionals leren en werken dagelijks in MOO
20 jaar ervaring in ICT 20 jaar ervaring in ICT
ICT-artikelen bestel je op heutink.nl ICT-artikelen bestel je op heutink.nl
Grootste assortiment Grootste assortiment
Werken en leren in de cloud met MOO Werken en leren in de cloud met MOO