Home - Actueel - Blogs - Hoe je dankzij co-teaching meer uit je ICT-middelen haalt
Deel deze pagina:

Hoe je dankzij co-teaching meer uit je ICT-middelen haalt

De ICT-vaardigheden van leerkrachten en leerlingen zijn sterk bepalend voor het rendement dat je als school behaalt met de inzet van ICT. Om die ICT-vaardigheden te vergroten, kun je ervoor kiezen het hele team een cursus aan te bieden. Maar zo’n cursus kost tijd die je misschien niet hebt. Bovendien verschilt de scholingsbehoefte sterk per leerkracht. Daarom bieden wij ook regelmatig een heel andere vorm van scholing aan: co-teaching.

Wat is co-teaching?

In mijn definitie van co-teaching werk ik samen met een leerkracht in een klaslokaal met leerlingen aan een vooraf gesteld doel. Dat doel heeft vaak te maken met handelingsbekwaamheid (van leerkrachten én leerlingen) op een bepaald terrein, zoals het gebruik van Chromebooks of MOO, of het werken met een nieuwe digitale methode. De leerkracht met wie ik als co-teacher de les verzorg, vervult vaak de rol van assistent. Hij of zij heeft een actieve rol, helpt leerlingen bij het maken van opdrachten en raakt zo zelf ook steeds meer vertrouwd met de materie. Naast dit ‘assistent-model’ maak ik soms ook gebruik van het ‘observator-model’. De andere leerkracht beperkt zich dan tot observeren en na afloop gaan we met elkaar in gesprek over wat hij/zij heeft geleerd en wat hem/haar is opgevallen.

Ook kennis van leerlingen benutten

Het mooie van het assistent-model is dat je de assisterende rol in bepaalde situaties ook kunt neerleggen bij leerlingen in plaats van bij een leerkracht. Je kunt bijvoorbeeld enkele leerlingen uit een hogere groep inzetten om jongere kinderen te helpen bij het gebruik van ICT-middelen in de klas. Wanneer je co-teaching op deze manier inzet, hoeven er geen twee leerkrachten voor de klas staan. Dat betekent dus pure besparing van tijd en capaciteit. Bovendien weet ik uit ervaring dat er kinderen zijn die eerder iets aannemen van een ICT-vaardige leerling dan van een leerkracht, vooral als die laatste weinig affiniteit heeft met het onderwerp.

Nog meer pluspunten

Een ander pluspunt van co-teaching is dat je het helemaal op maat kunt inzetten, afgestemd op de behoefte per leerkracht. In co-teaching-lessen kun je de andere leerkracht ook leren om niet alleen leerlingen maar ook collega-leerkrachten te helpen bij het ontwikkelen van ICT-vaardigheden. En wanneer wij als onderwijsconsulenten van Heutink ICT co-teaching verzorgen, fungeren we op dat moment ook nog eens als een vakdocent met een hoge mate van expertise, vergelijkbaar met een gym- of muziekdocent. Doordat wij onze expertise rechtstreeks overbrengen in de klas, is het effect maximaal.

Wat levert co-teaching de leerlingen op?

  • Twee docenten in de klas betekent meer aandacht en betrokkenheid per leerling
  • Meer één-op-één-interactie tussen leerkrachten en leerlingen leidt tot beter leren
  • Kinderen vinden het meestal leuk als er eens iemand anders voor de klas staat

Wat levert co-teaching de leerkracht op?

  • Leren van en met elkaar zorgt voor enthousiasme en professionalisering op individueel niveau
  • Elkaar aanvullen in de klas leidt tot synergie; samen ben je meer dan een optelsom van wat je afzonderlijk van elkaar kunt
  • Het is altijd inspirerend om elkaar les te zien geven

Wat levert co-teaching de school op?

  • Het feit dat leerkrachten elkaar stimuleren en inspireren zorgt voor een schoolbrede ontwikkeling zonder overduidelijke ‘achterblijvers’
  • Co-teaching versterkt het teamgevoel op school; je bent samen met iets belangrijks bezig
  • Doordat leerkrachten samen bezig zijn en blijven met co-teaching, is het effect ervan duurzaam

Het belang van het lerende kind

Los van het bovenstaande zit de grootste winst van co-teaching wat mij betreft toch wel in het feit dat je als leerkracht je handelingsvaardigheden zodanig vergroot dat je beter kunt omgaan met de onderwijsbehoefte van je leerlingen. Want daar gaat het ons bij Heutink ICT uiteindelijk allemaal om: ICT laten werken voor het lerende kind. Geen wonder dat co-teaching ook aan de orde komt in diverse opleidingen van Heutink ICT, zoals de opleiding ICT-coach (Post-HBO) en de opleiding Onderwijskundige ICT’er. Ook in de masterclass Digitalisering, die ik momenteel ontwikkel in samenwerking met Expertis, zal co-teaching een belangrijke rol spelen.

Meer informatie

Een klein voorbeeld van hoe co-teaching in de praktijk werkt en wordt ervaren, vind je hier. Momenteel werken we aan een video waarin je kunt zien hoe ik mijn rol als co-teacher invul op een school. Deze video zal binnenkort online staan. Wil je in de tussentijd meer weten over wat mijn collega-onderwijsconsulenten en ik op dit gebied voor jou kunnen betekenen? Vraag het eens aan je accountmanager bij Heutink ICT of neem contact met ons op via w.wurdemann@heutink-ict.nl.


Bastiaan Kooij

Bastiaan Kooij begon rond 2000 als leerkracht bij een basisschool. Sinds 2007 is hij bij Heutink ICT in dienst als onderwijsconsulent. In 2013 rondde hij een masteropleiding Pedagogiek af, met als specialisatie Leren en Innoveren. De laatste jaren ondersteunt hij besturen in diverse delen van Nederland als ICT-regisseur/bovenschools ICT’er. In deze hoedanigheid stelt Bastiaan zich op als een kritische vriend met een nuchtere kijk op wat ICT wel en niet kan toevoegen aan onderwijs.

Blijfup-to-date

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en acties

*
500.000 kinderen en duizenden onderwijsprofessionals leren en werken dagelijks in MOO 500.000 kinderen en duizenden onderwijsprofessionals leren en werken dagelijks in MOO
20 jaar ervaring in ICT 20 jaar ervaring in ICT
ICT-artikelen bestel je op heutink.nl ICT-artikelen bestel je op heutink.nl
Grootste assortiment Grootste assortiment
Werken en leren in de cloud met MOO Werken en leren in de cloud met MOO