De watertafel de deur uit?

Tijdens de trainingen die we geven op het digitale schoolbord laten we de leerkrachten zien wat op het digitale bord mogelijk is. Inmiddels is het kleuterbord in opmars en worden er relatief veel kleuterbordtrainingen gegeven.

Wat je met het bord kunt doen, is wezenlijk niet anders dan op een ‘groot’ bord. Echter blijft het wel belangrijk om het kleuteronderwijs vanuit het juiste perspectief te blijven bekijken.

We kunnen de inzet van het bord bij de kleuters dan ook op vele vlakken niet vergelijken met de manier hoe het bord in groep 3 t/m 8 wordt ingezet. Veelal is het bord daar een instructiemiddel. In de kleutergroepen kun je het gebruik grofweg indelen in 3 momenten:

  • Klassikaal, tijdens een kringactiviteit
  • Met een klein groepje, kleine kringactiviteit
  • Individueel of met zijn tweeën, werkles/arbeid naar keuze

Moet je dan alles doen op dat digitale bord? Veel kleuterleerkrachten zijn wat huiverig om met een kleuterbord in zee te gaan. Gelukkig kan ik ze wat angst wegnemen. Natuurlijk hoef je niet alles op het bord te doen! Juist niet! Het bord is een aanvulling op de dingen die je al doet in de klas. Het bord is een middel om het leren makkelijker, speelser, spannender, moderner en uitdagender te maken. Daarnaast blijft het voor kinderen (en niet alleen voor kleuters!) belangrijk om alle 5 de zintuigen geprikkeld te krijgen en daar kan het bord niet aan voldoen.

Een les over paddenstoelen in de klas? Het digitale bord kun je hierbij prima inzetten. Laat de kinderen een animatie van een groeiende paddenstoel zien op het bord, laat kinderen speloefeningen doen op het bord die met de paddenstoel te maken hebben en geef in de kring de uitleg over een werkblad die je groot op het bord kunt laten zien. Maar vergeet vooral niet via natuureducatie een champignonkwekerij aan te vragen voor in je klas, leer de kinderen over de manier van groeien van paddenstoelen, laat ze voelen, ruiken, proeven, maak champignonsoep met je klas.

Bij je thema over verkeer kun je met interactieve praatplaten lastige verkeerssituaties laten zien en kinderen hierop in laten spelen. Je kunt een mooi woordweb maken met prachtige plaatjes van het internet en zelfgemaakte sleepoefeningetjes laten doen. Maar vooral is het erg belangrijk om kinderen te laten ervaren hoe je op de stoep loopt, hoe je oversteekt en goed oplet bij het buitenspelen. Het beste leren kinderen dit door met de klas (en de nodige hulpouders) een verkeerswandeling te maken door de wijk, kinderen met fietsen, skelters etc. verschillende situaties na te bootsen op het plein.

Laat je in geen geval verleiden om de watertafel de deur uit te doen, omdat de les over drijven en zinken zo mooi te zien is op het digitale bord. Het blijft belangrijk om kinderen te laten ervaren, want van ervaren leer je!


Marloes de Vetten

Marloes de Vetten is onderwijsconsulent en sinds 2008 werkzaam bij Heutink ICT. Voordat ze bij Heutink ICT aan het werk ging, was ze leerkracht en tevens ICT’er op een basisschool. Ze houdt ervan om leerkrachten uit te dagen om ICT binnen het onderwijs een goede, doelgerichte plek te geven. Op een eenvoudige manier ICT zó inzetten dat het een meerwaarde is voor je onderwijs.

Media
  • marloes-de-vetten-thumb.jpg
1 reactie(s)
Sonja Weijers (Gast)
Geplaatst op 28-07-2016 om 16:37

Biedt Heutink ook gratis digibordtrainingen aan?

Ik ben invalleerkracht en sta regelmatig een dag voor 1 klas en de volgende dag weer voor een andere klas. Hierdoor lukt het mij niet goed om bekend te raken met de diverse digiborden die aanwezig zijn in de kleuterklassen. Verder is er ook weinig tijd om bekend te raken met de programma's voor kleuters op digiborden.

Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
De veiligheidscode wordt gebruikt om spam tegen te houden. Hiermee kunnen mensen worden onderscheiden van automatische spam scripts.
CAPTCHA Afbeelding
Vul de bovenstaande code hieronder in