Het Sticht

Tekst-naar-spraaksoftware helpt leerlingen met leesproblemen

Tekst-naar-spraaksoftware kan een uitstekend hulpmiddel zijn voor leerlingen die moeite hebben met lezen en schrijven. Daarom werkt Heutink ICT sinds enige tijd samen met een absolute specialist: ReadSpeaker. Dit Nederlandse bedrijf, internationaal marktleider in tekst-naar-spraak, biedt onder meer een voorleeshulp die een audioversie creëert van teksten op webpagina’s. Zo kunnen gebruikers die een tekst lezen diezelfde tekst tegelijkertijd horen, en dat heeft een zeer positief effect op de lees- en schrijfvaardigheid. Op basis van dit concept ontwikkelde ReadSpeaker een speciale leesoplossing voor het onderwijs: TextAid. Deze applicatie maakt naast websites ook leermaterialen, e-books en andere digitale documenten of toepassingen voorleesbaar.

Op zoek naar een oplossing

Voor Het Sticht, een stichting van negen basisscholen met samen 2150 leerlingen in de provincie Utrecht, was het bovenstaande reden genoeg om via Heutink ICT te kiezen voor TextAid. Volgens bovenschools ICT-coördinator Martien Stoeten is Het Sticht niet bij uitstek een koploper in het omarmen van nieuwe technologie: “Maar we willen ICT wel een levendige rol laten spelen in ons onderwijs. Zo waren we al jaren op zoek naar een goede oplossing voor kinderen met dyslexie. We hebben allerlei producten geprobeerd, maar vaak vonden we ze te duur of was de functionaliteit te mager. Een ander probleem is dat veel oplossingen lokaal moeten worden geïnstalleerd. Dat maakt het allemaal erg bewerkelijk; om er goed mee te kunnen werken, zou eigenlijk iedere leerling een eigen laptop moeten hebben. Voor een school is dat erg kostbaar, en je kunt die kosten moeilijk bij de ouders neerleggen.”

Pioniersrol

Via Heutink ICT kwam Martien op het spoor van TextAid. “Het concept sprak mij direct aan. Het is web-based, je hebt je eigen bibliotheek en een eigen account. Je kunt gewoon thuis verdergaan met wat je er op school mee doet. Het was alleen op dat moment nog onbekend of het ook op basisscholen goed zou kunnen werken. Daar was nog helemaal geen ervaring mee opgedaan. In die zin hebben we wel een pioniersrol op ons genomen. Samen met mensen van Heutink ICT en ReadSpeaker zijn we gaan kijken waar de mogelijkheden liggen. We denken bijvoorbeeld dat TextAid waardevol kan zijn bij het maken van Citotoetsen. Door de toetsen te scannen, maken we ze voorleesbaar. Dat hebben we intussen al eens gedaan, en het heeft de kinderen enorm geholpen.”

Breder inzetbaar

Martien denkt dat TextAid op de scholen van Het Sticht vooral voor dyslectische leerlingen een belangrijke rol gaat spelen. “Momenteel zetten we deze oplossing primair in voor leerlingen met gediagnosticeerde dyslexie. Dat zijn er binnen onze stichting zo’n 120. Met TextAid krijgen deze kinderen ook gewoon meer lol in hun leerproces. Doordat ze teksten die ze horen tegelijkertijd kunnen meelezen op een beeldscherm, wordt de vertaalslag een stuk eenvoudiger voor ze. Maar ook andere leerlingen kunnen er baat bij hebben, zoals kinderen met een concentratiestoornis en slechtzienden. Verder ziet het ernaar uit dat het hardop voorlezen van getallen wel eens verhelderend zou kunnen werken voor leerlingen met dyscalculie. We hebben dan ook gekozen voor een zogenoemde campuslicentie, een overkoepelend abonnement, zodat we TextAid ook breder kunnen gaan inzetten.”

Ook geschikt voor Dedicon

Een uitdaging in het pioniersproces bij Het Sticht vormde het aangepaste lesmateriaal van Dedicon waarmee dyslectische leerlingen vaak werken. “Dat materiaal is beveiligd; een document wordt voor een bepaalde periode gekoppeld aan een bepaalde leerling. De vraag was of dat ook in te bedden is in TextAid. Dat bleek nog niet zo eenvoudig; er zijn wel wat uurtjes in gaan zitten voor ons allemaal, met name vanwege die beveiligingen. Maar intussen hebben we de voornaamste struikelblokken getackeld. En we krijgen ook echt enthousiaste reacties vanuit de scholen. Die zien dat al die moeite niet voor niets is geweest.”

Inzet van Heutink ICT en ReadSpeaker

De relatie tussen Het Sticht en Heutink ICT bestaat al jaren. “Al onze scholen werken met Deklas.nu en MOO. En we weten na al die jaren wel dat Heutink ICT niet alleen maar met aanbevelingen komt als die commercieel in hun straatje passen. We kunnen goed met ze sparren en krijgen volop support. En als we specifieke wensen hebben, maken ze daar echt werk van. Dat geldt ook voor wat we nu met TextAid aan het doen zijn. Trouwens, aan dat proces levert ook ReadSpeaker zelf een heel goede bijdrage. Wat ik nu nog mooi zou vinden, is als we konden beschikken over simpele handleidingen voor leerkrachten, leerlingen en ouders die met TextAid te maken krijgen. Maar daar wordt intussen al hard over nagedacht, dat komt vast goed.”