e-Portfolio

In het kielzog van de ‘wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen’ wordt er in het basisonderwijs veel gepraat over opbrengstgericht werken. Het handelingsmodel is een hulpmiddel waarmee je het onderwijs opbrengstgericht kunt aanpakken. Bij handelingsgericht werken zijn leerkrachten voortdurend op zoek naar de onderwijsbehoeften van hun leerlingen. De cyclus die ze daarbij doorlopen, is er een van waarnemen, begrijpen, plannen en het realiseren van passend onderwijs met een hoge didactische kwaliteit. Dit onderwijs is vervolgens het instrument dat opbrengstgericht werken mogelijk maakt.

Bij opbrengstgericht werken draait alles om meetbaar resultaat, en veel scholen zijn daar al heel nadrukkelijk mee bezig. Zo zag ik laatst op een school hoe resultaten voor de leerlingen inzichtelijk worden gemaakt met behulp van een datamuur. Op deze datamuur kan iedereen duidelijk zien welke onderwerpen er aan bod zijn geweest en hoe er is gescoord op de toetsen. Zo kan de school alle toetsgegevens gebruiken en is het voor de leerlingen duidelijk aan welke punten ze nog moeten werken. (Let wel: op de datamuur stonden alleen algemene gegevens vermeld, geen individuele gegevens per leerling.) Toetsen zijn op zichzelf een goed middel, maar de meeste scholen en leerkrachten vinden vandaag de dag dat er meer nodig is om een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling en competenties van leerlingen. Zo kunnen leerlingen vaak zelf ook heel goed benoemen waar ze goed in zijn en wat ze nog moeten leren.

Media
  • e-portfolio-banner.jpg
  • e-portfolio-thumb.jpg