Home - Actueel - Blogs - 10 tips om tijd vrij te maken voor ICT
Deel deze pagina:
Delen:

10 tips om tijd vrij te maken voor ICT

Stel, jij hebt als ICT’er een paar uur per week voor je ICT-taken en die tijd gaat vrijwel altijd op aan het oplossen van storingen en andere technische probleempjes van je collega’s. Of je hebt eindelijk eens tijd voor ICT, maar dan wordt een collega ziek en krijg jij het verzoek om zijn/haar klas over te nemen; je hebt die ochtend immers toch alleen maar wat ICT-uren staan. Herkenbaar? Dan kunnen de volgende 10 tips je helpen – direct of op de langere termijn – tijd vrij te maken voor wat jij als ICT’er écht belangrijk vindt.

Eén ding is zeker: de ICT’er van nu is niet meer de techneut van toen, die vooral bezig was met het beheren van het systeem. De techniek is enorm doorontwikkeld en de meeste scholen kiezen ervoor het technisch beheer uit te besteden. Je hoeft hooguit nog af en toe te bellen met een servicedesk, verder heb je er nauwelijks omkijken naar. De meeste storingen kunnen op afstand worden opgelost door de leverancier. De techniek is op orde, en zo hoort het ook in een tijd waarin kinderen dat de gewoonste zaak van de wereld vinden. 

Vraag onze gratis poster aan “Alles over de rol van de ICT-coördinator op school” >

1. Laat weten waar je staat

Zorg dat je collega’s duidelijk weten wat jij als ICT’er te bieden hebt en waar je ambities en prioriteiten liggen. Zo voorkom je dat je in de dagelijkse praktijk teveel tijd verliest aan zaken die daar niet bij aansluiten.

2. Manage verwachtingen

Welke rol heeft de ICT’er op jullie school? Ga hierover in gesprek met je directeur: wat verwacht hij of zij van jouw werkzaamheden? Maar bespreek het ook met je collega’s: wat verwachten zij van jou en wat verwacht jij van hen? Neem de tijd om deze gesprekken goed voor te bereiden. Door verwachtingen zorgvuldig te managen, creëer je automatisch meer ruimte voor je ICT-taken.

3. Maak een concreet jaarplan

Schrijf mede op basis van bovenstaande een concreet jaarplan met doelen (zie ook het artikel over ‘5 do's en 5 don'ts voor jouw ICT-beleidsplan’) en zorg dat je plan aansluit bij de visie en missie van jullie school. Formuleer je doelen SMARTI (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend) en werk ze uit tot overzichtelijke projecten. Extra tip: laat ICT meeliften met andere plannen, zoals de invoering van een nieuwe reken- of taalmethode. Als ICT vanaf het begin als een logisch onderdeel wordt gezien, zal dat jou uiteindelijk tijd en moeite besparen.

4. Presenteer je plan overtuigend

Met het schrijven van een jaarplan ben je er nog niet. Het is ook van belang dat je collega’s duidelijk weten waar jij het komende jaar heen wilt met ICT, en dat ze daar achter gaan staan. Zorg dus dat je voldoende tijd krijgt om je plan tijdens een (team)vergadering te presenteren en doe dat met verve.

5. Creëer helderheid over je agenda

Hoe beter je collega’s in beeld hebben hoe jij je ICT-tijd wilt besteden, hoe groter de kans dat ze je daarvoor de ruimte geven. Maak dus een overzicht van de taken die je op een ICT-dag gaat uitvoeren en communiceer dit met je directeur en team.

6. Overleg regelmatig met collega´s

Waarmee wil een collega in zijn/haar klas geholpen worden? Met het zinvol inzetten van dyslexiesoftware voor bepaalde leerlingen? Of met de beste manier om een touchscreen of iPads te gebruiken in de onderbouw? Door dit soort thema’s regelmatig te bespreken met collega’s, weet je welke behoeften er leven en kun je je ICT-tijd heel gericht benutten.

Lees ook: Wat doe jij eigenlijk als ICT-coördinator?

7. Gebruik elkaars kennis en kunde

Jij mag op jouw school dan de ICT’er zijn, dat betekent nog niet dat je de enige bent die iets weet van ICT. Je hebt vast collega’s die ook de nodige kennis en kunde in huis hebben en jou best willen helpen. Doe daar je voordeel mee. Je kunt ook tijd winnen door een bepaald onderwerp – zoals inloggen of het maken van een werkstuk in MOO – te behandelen in een bepaalde groep en de leerlingen van die groep vervolgens inzetten om hetzelfde uit te leggen aan een andere groep. Je zult zien dat de leerlingen dat alleen maar leuk vinden.

8. Organiseer scholing

Sommige leerkrachten hebben niet zoveel behoefte om ‘nieuwe dingen’ te leren. Juist dan is het zaak dat je structureel werkt aan teamleren, want zoals je weet leren mensen vooral ook van elkaar. En hoe hoger het algemene kennisniveau op school, hoe meer ICT-tijd er voor jou overblijft. Workshops zijn een goed middel om daaraan te werken. Kies wel voor workshops met een niet al te vrijblijvend karakter en selecteer ze aan de hand van het competentieniveau van je collega’s. Let daarbij (uiteraard) ook op de meerwaarde die ze jouw school te bieden hebben, want het aanbod is breed. Er zijn bijvoorbeeld workshops over administratieve software, zoals werken met Office 365/SharePoint, of rapportages maken in ParnasSys. Maar ook over educatieve software, zoals het optimaal benutten van de resultatenmonitor van de rekenmethode of het gebruik van Google Classroom.

9. Houd de vaart erin

Maak van jouw inzet voor onderwijs met ICT een zichtbaar dynamisch proces. Zet ICT als standaardpunt op de (bouw)agenda en zorg dat je collega´s steeds weten wat je doet en wat er is bereikt. Houd hen ook op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en hoe jullie school daar iets aan zou kunnen hebben. Het tijdbesparende element hierin is dat collega´s niet steeds onverwacht bij je aankloppen met vragen over dit soort onderwerpen.

10. Investeer niet in verouderde hardware

De laatste tip is misschien voor de hand liggend, maar mag in dit overzicht zeker niet ontbreken. Op scholen gaat immers nog altijd veel ICT-tijd verloren aan het oplossen van allerlei storingen. Die storingen treden vaak op bij apparaten die oud en versleten en/of zelfs al ruimschoots afgeschreven zijn. Zorg dus dat je als ICT´er inzicht hebt in de hardware bij jou op school en vervang oude apparatuur tijdig. Elke investering in verouderde hardware vormt een mogelijke aanslag op jouw spaarzame ICT-uren.

Alles over de rol van de ICT-coördinator op school

Wil jij ook een fraaie poster - met de belangrijkste taken van de ICT-coördinator in beeld - op je school plaatsen? Klik dan op onderstaande button en vraag de gratis poster aan. Hang de poster op in je kantoor of de kantine en knoop eenvoudig het gesprek over dit thema aan. 


Ralph van der Stroom

Ralph van der Stroom stond 15 jaar voor de klas en volgde de post-HBO-opleiding Specialist Toekomstgericht Onderwijs voordat hij onderwijsconsulent werd bij Heutink ICT. Ralph zet zich in om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden, zoals programmeren. Tot zijn verdere specialismen behoort het op basis van diezelfde vaardigheden coachen van teams om veranderingen in hun onderwijs aan te brengen.

Blijfup-to-date

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en acties

*