Het Isendoorn College ging voor nieuw onderwijs in een nieuwe leeromgeving

Home - Klantcases - Isendoorn College
Deel deze pagina:

Voor het inrichten van een onlangs toegewezen extra locatie van het Isendoorn College in Warnsveld (gemeente Zutphen) trokken Heutink en Heutink ICT samen op. Onderdeel van de opdracht was het leveren en installeren van touchscreens en interactieve wandoplossingen die de school gaan helpen invulling te geven aan project-based learning.

Het Isendoorn College telt ongeveer 1.800 leerlingen en 160 medewerkers en verzorgt onderwijs op drie niveaus: mavo, havo en vwo. Bijzonder is dat op alle genoemde niveaus naast een Nederlandse ook een tweetalige variant (tto) wordt aangeboden, aldus conrector Arjen Haffmans: “Bij de tweetalige afdeling volgen de leerlingen een fors deel van de lessen in het Engels. De twee afdelingen zijn bij ons ongeveer even groot, daarmee zijn wij wel een van de grotere tto-scholen in Nederland.”


“We willen af van de situatie waarin docenten de les vullen met informatie die voor alle leerlingen hetzelfde is.”


Nieuwe visie op onderwijs

De afgelopen drie jaar heeft het Isendoorn College gebouwd aan een nieuwe visie op onderwijs. “We willen af van de situatie waarin docenten de les vullen met informatie die voor alle leerlingen hetzelfde is. Daarom hebben we als onderdeel van een groter plan nu gekozen voor drie concrete veranderingen. In de eerste plaats hebben we de lestijden verlengd van 45 naar 80 minuten en richten we de lessen anders in, met minder zenden en meer dynamiek. 80 procent van de lestijden die we voorheen hadden is nu op deze manier ingevuld. De tweede keuze die we hebben gemaakt, is de invulling van de resterende 20 procent over te laten aan de leerlingen door er flexuren van te maken. Leerlingen kunnen zelf een keuze maken uit stilteflex – waarbij ze voor zichzelf werken in een groot lokaal waar wel een docent aanwezig is maar geen les wordt gegeven – en werkflex – waar ze in groepjes aan een onderwerp kunnen werken onder begeleiding van een leerkracht. De derde ontwikkeling waarvoor we hebben gekozen is project-based learning of, in goed Nederlands, projectonderwijs.”

Projectonderwijs à la Isendoorn

Een belangrijke inspiratiebron voor de keuze voor projectonderwijs vormde het Amerikaanse San Diego. De conrector vertelt dat het onderwijs daar bloeit en groeit dankzij project-based learning. “Maar wij hebben er natuurlijk wel onze eigen Isendoorn-variant van gemaakt, die past bij onze kijk op onderwijs. Leerlingen krijgen vier keer per jaar een ander thema voor een project waar ze samen aan gaan werken. Daarbij zien wij er uiteraard op toe dat er leerdoelen van verschillende vakken worden gerealiseerd.” Voor de implementatie van deze vorm van onderwijs gebruikt het Isendoorn College een gebouw waarin voorheen een andere school gehuisvest was. De helft van dit gebouw is nu bestemd voor project-based-learning.

Flexibiliteit

Naast zijn onderwijskundige taken is Arjen Haffmans vanuit de directie verantwoordelijk voor facilitaire zaken. “Project-based learning is een nieuwe benadering van onderwijs en verdient daarom ook een nieuwe leeromgeving. Dat moet meer zijn dan alleen tafeltjes en stoeltjes. De voornaamste eis is flexibiliteit, met veel mogelijkheden om dingen te maken, bronnen te raadplegen en gedachten uit te werken. Heutink en Heutink ICT vertaalden onze wensen in een passende inrichting, met speciaal meubilair en interactieve schermen. Her en der in het gebouw staan ook pc’s waar leerlingen aan kunnen gaan werken. Verder is er een maker’s space gerealiseerd, een grote ruimte waar leerlingen echt aan de slag kunnen met bijvoorbeeld boren, zagen, timmeren en solderen.”

Uitstekend meegedacht

De nieuwe leeromgeving valt bij de leerlingen kennelijk goed in de smaak. “Wat ik zie, is dat er overal leerlingen aan het werk zijn. Zij zitten niet meer vast in een lokaal en dat was precies de bedoeling. De nieuwe touchscreens worden goed gebruikt en de komende tijd willen we ook de oudere digiborden elders in de school gaan vervangen. Heutink heeft uitstekend met ons meegedacht. Ze hebben goed gesnapt wat wij zochten en ons echt geïnspireerd.”

Meer weten?

Wil je meer weten over onze aanpak in het voortgezet onderwijs? Vraag ons gloednieuwe boek aan 'ICT & Digitalisering'.

Bekijk onze aanpak

Blijfup-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en acties

*
500.000 kinderen en duizenden onderwijsprofessionals leren en werken dagelijks in MOO 500.000 kinderen en duizenden onderwijsprofessionals leren en werken dagelijks in MOO
20 jaar ervaring in ICT 20 jaar ervaring in ICT
ICT-artikelen bestel je op heutink.nl ICT-artikelen bestel je op heutink.nl
Grootste assortiment Grootste assortiment
Werken en leren in de cloud met MOO Werken en leren in de cloud met MOO