Home - Leren op afstand
Deel deze pagina:

Leren op afstand

Het besluit is genomen dat in Nederland alle scholen gesloten blijven. Wat nu? Hoe kan het onderwijs zoveel mogelijk doorgaan? Allemaal vragen waar we zoveel als we kunnen mee gaan helpen. We proberen met praktische tips en oplossingen ondersteuning te bieden.

Veelgestelde vragen (FAQ's) Liever meteen contact? Hoofdtelefoon of webcam nodig? Ga naar de webshop

NIEUWE REEKS WEBINARS OVER LEREN OP AFSTAND

Het lesgeven op afstand is voor iedereen een enorme uitdaging. Tijdens de gratis webinars helpen we je graag op weg door je de mogelijkheden van verschillende tools te laten zien, vragen over hoe het werkt of hoe je het inricht te beantwoorden en natuurlijk vooral hoe je het kan inzetten.

Klik hieronder voor het overzicht.

Bekijk het overzicht van de webinars

TIPS VOOR LEREN OP AFSTAND

Het is belangrijk om na te denken over de educatieve content die zinvol is om leerlingen thuis te laten doen.

  • Ga je digitaal werken? Stem opdrachten of huiswerk dan af op de digitale vaardigheden die kinderen hebben.
  • Bedenk goed welke opdrachten je leerlingen via de online leeromgeving aanbiedt. Wil je basisvaardigheden oefenen via online software? Bedenk dan dat kinderen dit niet zo uitdagend vinden en het effect vaak laag is.
  • Denk ook eens aan Wereldverkenning, ontwerpend leren en meer creatieve opdrachten. Bijvoorbeeld het houden van een interview, het maken van een filmpje, werkstuk aan de hand van een onderzoeksvraag of misschien zelfs een website over meten en meetkunde. Probeer leerlingen kennis te laten toepassen en stel betekenisvolle opdrachten samen.

Als je leerlingen al een Google account hebben, kun je daar opdrachten delen, feedback geven etc. Het is natuurlijk belangrijk dat kinderen weten hoe dit werkt dus als het (nog) kan is het goed om hier in de klas al een keer mee te oefenen. Ook Microsoft Teams biedt mogelijkheden. Bekijk onderstaande video's.

Aan de slag met Google Classroom
Microsoft Teams mogelijkheden
Veelgestelde.vragen

Daar zit je plotseling met leerlingen die hun schoolwerk digitaal thuis moeten doen. Logisch dat dat vragen met zich meebrengt. Gelukkig zijn veel van die vragen eenvoudig op te lossen, zonder dat je daar een servicedesk voor nodig hebt. Essentieel is in ieder geval dat je beschikt over een goede internetverbinding en goed werkende WiFi. Heb je dat voor elkaar en komen jij en je toch nog obstakels tegen? Kijk dan eerst naar de veel gestelde vragen die we hieronder voor je hebben verzameld.

Vragen van ouders/ verzorgers

Mijn kind is gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten.

Heutink ICT mag geen wachtwoorden van kinderen aanpassen. Neem daarom contact op met de school van jouw kind. De leerkracht kan inzien wat de juiste gebruikersnaam is en eventueel een nieuw wachtwoord instellen.

Welk type apparaat kan ik het beste gebruiken?

  • MOO werkt het best op een computer of laptop met Windows 10 of een Chromebook.
  • Een iPad kan eventueel ook, als het besturingssysteem (iOS) maar up-to-date is. Let wel: software die Flash nodig heeft (zie ook vraag over Flash), werkt niet op een iPad.
  • Het gebruik van een Android-tablet wordt afgeraden wegens vaak achterlopende software/updates.
  • Gebruik geen smartphone. Je hebt echt een device nodig met een schermgrootte van minstens 10 inch.

Welke browser kan ik het beste gebruiken?

MOO werkt het beste met de allernieuwste versies van Microsoft Edge of Google Chrome. Andere browsers worden niet (of niet volledig) ondersteund.

Aan welke updates moet ik denken voordat ik inlog in MOO?

Zorg dat je browser en het besturingssysteem van je device (computer, laptop, Chromebook of iPad) helemaal up-to-date is. Heeft je kind een device meegekregen van school om thuis te gebruiken? Dan zijn updates e.d. meestal wel op orde.

Het opstarten van een lesmethode lukt niet. Wat nu?

Gebeurt er na het klikken op de (methode)software in MOO helemaal niets, blijft de browser heel lang laden of krijg je een foutmelding als 'Pagina niet gevonden' of 'Service unavailable'? Dan heeft de uitgever van de software waarschijnlijk een capaciteitsprobleem doordat er zoveel gebruikers zijn. De uitgever zal dit normaal gesproken snel zelf oplossen.

Ik krijg een melding dat ik Adobe Flash nodig heb. Wat moet ik doen?

Werkt jouw school nog met educatieve software die Adobe Flash nodig heeft? Dan zou je kunnen overwegen de Flash Player handmatig in te schakelen. Klik hieronder op de link naar de uitleg voor jouw browser:

Je kunt er ook voor kiezen de school in te seinen dat er nog met oude software wordt gewerkt. Vaak is men zich dat niet eens bewust. Op een iPad is het niet mogelijk om Flash in te schakelen. Er zijn wel 'workarounds', zoals de betaalde Puffin browser, maar die zijn niet aan te raden.

Toelichting

Tot voor kort was Flash populair bij makers van educatieve software. Flash wordt echter om diverse redenen (met name veiligheid) uitgefaseerd. Eind 2020 gaat 'de stekker eruit' en kun je Flash echt niet meer gebruiken. De uitgeverijen van educatieve software zijn de afgelopen jaren druk bezig geweest met het omzetten van Flash-software naar de moderne HTML5-standaard, of met het bouwen van nieuwe versies van de software. Sommige scholen zijn (bewust of onbewust) nog niet overgestapt op de vernieuwde HTML5-versie van de software die nog Flash gebruikt. Op school is dat niet zo’n probleem omdat partijen als Heutink ICT de schooldevices zo instellen dat Flash nog (tijdelijk) is toegestaan voor die software. Maar op je thuisdevice is dat natuurlijk een ander verhaal.

Ik kom gewoon in de lessoftware maar vervolgens krijg ik een foutmelding. Wat moet ik doen?

Het beste is rechtstreeks contact op te nemen met de uitgever van de software, maar we snappen dat het lang niet altijd duidelijk is waar je dan moet zijn. Daarom kun je ook contact opnemen met onze servicedesk, het liefst via chat, zodat onze medewerkers jouw vraag kunnen doorspelen naar de betreffende partij. Als er sprake is van een grote storing waar meer gebruikers last van hebben, is dat bij onze servicedesk vaak ook wel bekend.

De lessoftware hapert. Hoe kan dat?

Heb je een instap-internetabonnement en/of slecht werkende WiFi? Dan kan het gebeuren de oefenapplicatie van je zoon of dochter hapert als jij bijvoorbeeld een film aanzet op Netflix.

Werken met MOO

Kan een school een lijst aanmaken met alle gebruikersnamen?

Hierbij kan de servicedesk assisteren, neem hiervoor contact met ons op via 074-2404666.

Kan ik ergens nalezen hoe ik MOO kan inzetten?

Als je even een ‘opfriscursusje’ kan gebruiken, helpen deze opdachtkaarten je op weg!

Hoe plaats ik een tegel in MOO bij leerlingen/mijzelf?

Je kunt op deze manier Programma’s toewijzen in MOO. Wil je een link plaatsen op de startpagina? Of wil je een tegel op de startpagina plaatsen.

Hoe werkt inloggen op MOO?

Kijk hiervoor naar dit document.

Werken met G Suite for Education (Google)

Ik wil graag meer mogelijkheden van G Suite for Education benutten. Hoe pak ik dat aan?

Je kunt individueel of met jouw team een Google Bootcamp volgen. Daarnaast vind je nog meer informatie om een teamtraining te volgen of een begeleidingsvoucher voor persoonlijk consult van één van onze onderwijs consulenten.

Hoe kan ik gebruik maken van Google Hangouts Meet?

Hier vind je alles over Google Hangouts Meet.

Waar kan ik Google Hangouts Chat voor gebruiken?

Lees hier voor alles over Google Hangout Chat.

Waar kan ik meer informatie vinden over het werken met Google Classroom?

Kijk eens op deze website voor meer informatie.

Wat zijn de mogelijkheden van Google Hangouts?

Alles over Google Hangouts vind je hier.

Educatieve software

Hoe deel ik weektaken met mijn groep?

Met Klasseplan kun je een digitale of papieren weektaak voor je leerlingen maken en een rooster voor jezelf. In het digitale logboek kun je al je dagelijkse aantekeningen kwijt, het groepsplan geeft veel overzicht en is heel snel gemaakt. De tegel staat in de MOO programma bibliotheek. Klasseplan is tot de zomervakantie gratis.

Kan Basispoort software thuis geopend worden?

Ja, via de MOO tegels of direct via Basispoort.

Leveringen

Hoe gaat het nu met lopende bestellingen?

Bestellingen worden op de normale manier verwerkt en uitgeleverd.

Ik heb extra ICT-middelen nodig, o.a. webcams. Kan ik die bestellen?

Via de webshop kun je gewoon bestellingen plaatsen.

Planning projecten

Gaan geplande projecten door?

Per project overleggen we of de uitvoering door kan gaan. Wij nemen daarvoor vooraf contact op.

Dienstverlening Heutink ICT

Hoe zit het met jullie dienstverlening?

Ook Heutink ICT treft als bedrijf maatregelen zoals het RIVM voorschrijft. We doen ons uiterste best om continuïteit te waarborgen en iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Door medewerkers thuis te laten werken zal het contact met ons misschien anders zijn, dan je gewend bent. Neem zo veel mogelijk digitaal contact met ons op.

Devices van school nu ook thuis gebruiken

Met mijn computer van school kan ik thuis niet inloggen.

Als je werkt met een deklas.nu werkplek kan dit probleem ontstaan. Er bestaat een tijdelijke oplossing om dat probleem op te lossen. De ICT-er van jouw school kan dit m.b.v. een dual boot-installatie oplossen. Meer informatie vind je in deze handleiding.

Kan ik devices van school meegeven om thuis te werken?

Een moderne werkplek zoals een Chromebook, iPad of Intune Windows 10 device kun je gewoon overal gebruiken zoals je op school gewend bent.

Hulp nodig.of vragen?

Elke school heeft specifieke situaties en daarbij behorende vragen. Onze servicedesk en onderwijsconsulenten helpen je graag bij vragen. Dat kan via de volgende manieren:

Servicedesk

Onderwijsconsulent: bel mij terug

Wil je dat een van onze onderwijsconsulenten je terugbelt, vul dan dit formulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Blijfup-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en acties

*