Terug naar school voor basisscholen

Veelgestelde vragen (FAQ's)
Home - Onderwijs in coronatijd
Deel deze pagina:

Onderwijs in coronatijd

Na weken van 'quarantaineonderwijs' gaan de basisscholen vanaf 8 februari weer zoveel mogelijk open. De leerlingen van het voortgezet onderwijs blijven voorlopig nog thuis. Op deze pagina verzamelen we zoveel mogelijk informatie om jullie en daarmee het onderwijs in deze coronatijd te ondersteunen.

Handige checklists

Wil jij zeker weten dat je niets over het hoofd ziet bij je voorbereidingen van deze nieuwe start? Download dan de handige checklists die we hebben opgesteld voor ICT-coördinatoren en voor leerkrachten.

ICT-coördinator leerkracht
Hybride onderwijs. Hoe doe je dat?

Hybride onderwijs is een term die we steeds vaker horen. De combinatie van online en fysiek lesgeven is enorm in opkomst, vooral in het voortgezet onderwijs. Ook in het PO hebben we er al veel ervaring mee opgedaan. Dat is een goeie zaak, want hybride onderwijs zorgt ervoor dat lessen altijd kunnen doorgaan en dat alle leerlingen erbij betrokken blijven. In deze leaflet kun je zien hoe het hybride klaslokaal eruit kan zien.

Devices.terug naar school

Misschien heb je devices uitgeleend aan leerlingen zodat ze thuis konden leren op afstand. Voordat je deze devices weer inneemt is het goed om het volgende te checken:

  1. Als je de uitleenlijst gebruikt hebt, weet je welke device je hebt uitgeleend en of je een lader, toetsenbord of muis hebt meegeleverd. Check of je deze allemaal retour ontvangen hebt.
  2. Gebruik de reinigingsmiddelen uit de desinfectieset om de materialen eventueel te reinigen.
  3. Gaat het om laptops? Check dan of er lokale data is opgeslagen en kopieer deze eventueel naar de gewenste locatie.
  4. Voer een herinstallatie van het device uit zodat je zeker weet dat je weer veilig aan de slag kan.
  5. Check of het device verbinding heeft met het WiFi-netwerk.
Naar veelgestelde vragen (FAQ's)



ICT in ontwikkeling. Hoe pak ik dat aan?

De coronacrisis heeft het onderwijs veel vraagstukken opgeleverd. Veel teams willen de goede ontwikkelingen die dit heeft gebracht vasthouden en kijken naar de uitdagingen die er ook zijn. Dit roept veel vragen op. We kunnen op verschillende manieren helpen en wij doen dat graag in overleg. Jullie situatie en vragen staan daarbij centraal. Daarom hanteren we geen standaardoplossing. We bespreken graag jouw situatie en bepalen dan een aanpak. Wil je de mogelijkheden bespreken? Laat een terugbelverzoek achter, dan nemen we contact op. 

Meer informatie
Het betere werk.in oudercommunicatie

Ook al zie je leerlingen misschien weer terug op school, het contact met ouders zal zich nog een tijdje op afstand afspelen. Maar juist in deze tijd is dat contact heel belangrijk. Met ons ouderportaal heb je volop mogelijkheden om hier efficiënt en effectief invulling aan te geven. 

Handig voor jou én de ouders
Via de tijdlijn kun je snel informatie delen met ouders. Wil je oudergesprekken inplannen? Dat kan heel makkelijk met de gesprekkenplanner. En als de groepskalender online inzichtelijk is, geeft dat ook veel helderheid. Voor ouders is het handig dat zij hun kinderen online kunnen afmelden bij ziekte of symptomen waarmee ze niet naar school mogen komen. 

Bekijk onze oplossing

Veelgestelde.vragen

Logisch dat deze situatie vragen met zich meebrengt. Gelukkig zijn veel van die vragen eenvoudig op te lossen, zonder dat je daar een servicedesk voor nodig hebt. Essentieel is in ieder geval dat je beschikt over een goede internetverbinding en goed werkende WiFi. Heb je dat voor elkaar en komen jij en je toch nog obstakels tegen? Kijk dan eerst naar de veel gestelde vragen die we hieronder voor je hebben verzameld.

Touchscreens

Mijn touchscreen werkt niet. Wat kan ik doen? 

Bij veel scholen wordt er tijdens de vakantie onderhoud uitgevoerd of een grote schoonmaak gehouden. Het kan zijn dat daarbij de kabels zijn losgekoppeld en niet (of niet op de juiste manier) weer zijn aangesloten. Check daarom in ieder geval de bekabeling. Haal kabels een voor een los en probeer ze in een andere poort. Als je voor elke kabel de juiste poort hebt gevonden, kan je computer ook weer verbinding maken als deze is weggevallen. 

Ik werk met twee beeldschermen en op een daarvan heb ik geen beeld. Wat kan ik doen? 

Druk op je toetsenbord tegelijkertijd de Windows-knop en de 'P' in en kies de optie 'Dupliceren'. Dit zorgt ervoor dat je op beide schermen hetzelfde beeld hebt. Heb je nog steeds op een van de twee schermen geen beeld? Controleer dan de bekabeling. Gaat het om een touchscreen, check dan of je daarvoor het juiste HMDI-kanaal hebt gekozen. Zit de HDMI-kabel bijvoorbeeld in HDMI 1, kies dan bij de output ook HDMI 1. 

Heb je meer vragen over Predia touchscreens? Klik dan hier.  
Heb je een andere vraag? Klik dan hier

Ik heb geen geluid uit de soundbar 

Selecteer rechts onderin de taakbalk bij het icoontje voor het geluid een andere output. Dit doe je door op de naam boven de schuifregelaar voor het volume te drukken. Komt er dan nog geen geluid uit je soundbar als je een filmpje afspeelt, probeer de soundbar dan via Bluetooth te koppelen aan een mobiele telefoon. Als er dan wel geluid uit komt, ligt het probleem aan de instellingen van je computer. Klik hier voor een instructiefilmpje. 

 

Heb je meer vragen over Predia digiborden? Klik dan hier 
Heb je een andere vraag? Klik dan hier. 

Devices: Inloggen op mijn werkplek werkt niet

Hoe zorg ik dat de devices op school weer goed functioneren?
Op school zijn verschillende apparaten noodzakelijk voor een goed werkende verbinding. Denk aan een router, modem en switch. Bij problemen adviseren wij om de status van deze apparaten te controleren. Voor een instructiefilmpje, klik hier

Hoe zorg ik dat de devices op school weer goed functioneren?

Als het inloggen op de werkplek niet werkt, controleer dan eerst of er een goede netwerkverbinding is. Bij vaste werkplekken is dit veelal met een netwerkkabel, controleer of deze in het systeem zit en er LED-lampjes branden bij de aansluiting. 

Bij een mobiele werkplek komt de verbinding tot stand via WIFI. Controleer of het apparaat is verbonden met het juiste schoolnetwerk.  

Zijn er problemen met de wifi verbinding, klik dan hier voor meer hulp. 

 

Devices: Uitgeleende devices weer terug op school

Hoe zorg ik dat de devices op school weer goed functioneren?

Zorg dat de stekker van desktops goed zijn aangesloten en mobiele devices zijn opgeladen.

Heb je Chromebooks die niet aan lijken te gaan, lees dan hier verder. Misschien gaat de Chromebook wel aan maar krijg je een foutmelding te zien, probeer dan eerst een powerwash uit te voeren, die vind je hier. Helpt dit niet, dan kun je een OS-herstel met USB-stick proberen. Hoe je dit moet doen, lees je hier. Mocht dit beide niet werken dan is er waarschijnlijk een hardware defect. Hiervoor kun je een reparatie aanmelden. Hoe je dit kunt doen, lees je hier.

Heb je laptops, bel dan met de servicedesk om je probleem op te lossen.

Heb je devices in de DeKlas.nu-omgeving met een software storing dan kun je deze opnieuw installeren met deze handleiding.

Devices: Het in- of uitschakelen van functionaliteiten (bijv. camera)

Ik wil instellingen wijzigen op apparaten.

Het zou kunnen dat vanwege het thuisonderwijs instellingen en policies op de apparaten zijn aangepast. Bijvoorbeeld een camera die normaal gesproken niet gebruikt kan worden, maar nu tijdelijk is ‘vrijgegeven’ om ook vanuit huis beeld te hebben.  

De kans is aannemelijk dat ook de komende tijd de devices nog veelvuldig vanuit huis worden gebruikt (bijv. bij een leerling met verkoudheid). Om die reden adviseren wij om de instellingen voorlopig niet te wijzigen zodat het werken met de devices zowel thuis als op school mogelijk is. 

Wil je instellingen voor Chromebooks toch wijzigen, dan kun je dat via dit formulier aan de servicedesk laten weten. Wil je instellingen voor laptops wijzigen? Neem dan contact op met de servicedesk.

Deklas.nu

Ik zie niet alle groepen terug in het inlogscherm 
Controleer of deze functionaliteit voor de betreffende groep is ingeschakeld. Klik hier voor meer informatie. 

Hoe kan ik snelkoppelingen toewijzen aan de startpagina voor groepen?
Klik hier voor het antwoord op deze vraag. 

MOO

Mijn kind is gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten.
Klik hier voor het antwoord op deze vraag.

Hoe kan ik een overzicht van alle plaatjeswachtwoorden afdrukken?
Klik hier voor het antwoord op deze vraag. 

Ik kan als ICT'er niet meer in MOO Beheer, hoe los ik dat op?
Klik hier voor het antwoord op deze vraag. 

Hoe voeg ik een nieuwe gebruiker toe in MOO?
Klik hier voor het antwoord op deze vraag. 

Ik zie geen Basispoortprogramma's, wat kan ik doen?
Klik hier voor het antwoord op deze vraag. 

Mijn account is verwijderd, hoe krijg ik het terug?
Klik hier voor het antwoord op deze vraag. 

Hoe kan ik niet-Basispoort software toewijzen aan mijn pagina/mijn groep?
Klik hier voor het antwoord op deze vraag. 

Hoe kan ik gebruikers toewijzen aan een groep?

Klik hier voor het antwoord op deze vraag. 

Heb je meer vragen over MOO? Klik dan hier. 


 

Vragen van ouders/ verzorgers

Mijn kind is gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten.

Heutink ICT mag geen wachtwoorden van kinderen aanpassen. Neem daarom contact op met de school van jouw kind. De leerkracht kan inzien wat de juiste gebruikersnaam is en eventueel een nieuw wachtwoord instellen.

Welk type apparaat kan ik het beste gebruiken?

  • MOO werkt het best op een computer of laptop met Windows 10 of een Chromebook.
  • Een iPad kan eventueel ook, als het besturingssysteem (iOS) maar up-to-date is. Let wel: software die Flash nodig heeft (zie ook vraag over Flash), werkt niet op een iPad.
  • Het gebruik van een Android-tablet wordt afgeraden wegens vaak achterlopende software/updates.
  • Gebruik geen smartphone. Je hebt echt een device nodig met een schermgrootte van minstens 10 inch.

Welke browser kan ik het beste gebruiken?

MOO werkt het beste met de allernieuwste versies van Microsoft Edge of Google Chrome. Andere browsers worden niet (of niet volledig) ondersteund.

Aan welke updates moet ik denken voordat ik inlog in MOO?

Zorg dat je browser en het besturingssysteem van je device (computer, laptop, Chromebook of iPad) helemaal up-to-date is. Heeft je kind een device meegekregen van school om thuis te gebruiken? Dan zijn updates e.d. meestal wel op orde.

Het opstarten van een lesmethode lukt niet. Wat nu?

Gebeurt er na het klikken op de (methode)software in MOO helemaal niets, blijft de browser heel lang laden of krijg je een foutmelding als 'Pagina niet gevonden' of 'Service unavailable'? Dan heeft de uitgever van de software waarschijnlijk een capaciteitsprobleem doordat er zoveel gebruikers zijn. De uitgever zal dit normaal gesproken snel zelf oplossen.

Ik krijg een melding dat ik Adobe Flash nodig heb. Wat moet ik doen?

Werkt jouw school nog met educatieve software die Adobe Flash nodig heeft? Dan zou je kunnen overwegen de Flash Player handmatig in te schakelen. Klik hieronder op de link naar de uitleg voor jouw browser:

Je kunt er ook voor kiezen de school in te seinen dat er nog met oude software wordt gewerkt. Vaak is men zich dat niet eens bewust. Op een iPad is het niet mogelijk om Flash in te schakelen. Er zijn wel 'workarounds', zoals de betaalde Puffin browser, maar die zijn niet aan te raden.

Toelichting

Tot voor kort was Flash populair bij makers van educatieve software. Flash wordt echter om diverse redenen (met name veiligheid) uitgefaseerd. Eind 2020 gaat 'de stekker eruit' en kun je Flash echt niet meer gebruiken. De uitgeverijen van educatieve software zijn de afgelopen jaren druk bezig geweest met het omzetten van Flash-software naar de moderne HTML5-standaard, of met het bouwen van nieuwe versies van de software. Sommige scholen zijn (bewust of onbewust) nog niet overgestapt op de vernieuwde HTML5-versie van de software die nog Flash gebruikt. Op school is dat niet zo’n probleem omdat partijen als Heutink ICT de schooldevices zo instellen dat Flash nog (tijdelijk) is toegestaan voor die software. Maar op je thuisdevice is dat natuurlijk een ander verhaal.

Ik kom gewoon in de lessoftware maar vervolgens krijg ik een foutmelding. Wat moet ik doen?

Het beste is rechtstreeks contact op te nemen met de uitgever van de software, maar we snappen dat het lang niet altijd duidelijk is waar je dan moet zijn. Daarom kun je ook contact opnemen met onze servicedesk, het liefst via chat, zodat onze medewerkers jouw vraag kunnen doorspelen naar de betreffende partij. Als er sprake is van een grote storing waar meer gebruikers last van hebben, is dat bij onze servicedesk vaak ook wel bekend.

De lessoftware hapert. Hoe kan dat?

Heb je een instap-internetabonnement en/of slecht werkende WiFi? Dan kan het gebeuren de oefenapplicatie van je zoon of dochter hapert als jij bijvoorbeeld een film aanzet op Netflix.

Leveringen

Hoe gaat het nu met lopende bestellingen?

Bestellingen worden op de normale manier verwerkt en uitgeleverd.

Ik heb extra ICT-middelen nodig, o.a. webcams. Kan ik die bestellen?

Via de webshop kun je gewoon bestellingen plaatsen.

Planning projecten

Gaan geplande projecten door?

Per project overleggen we of de uitvoering door kan gaan. Wij nemen daarvoor vooraf contact op.

Dienstverlening Heutink ICT

Hoe zit het met jullie dienstverlening?

Ook Heutink ICT treft als bedrijf maatregelen zoals het RIVM voorschrijft. We doen ons uiterste best om continuïteit te waarborgen en iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Door medewerkers thuis te laten werken zal het contact met ons misschien anders zijn, dan je gewend bent. Neem zo veel mogelijk digitaal contact met ons op.

Hulp nodig.of vragen?

Elke school heeft specifieke situaties en daarbij behorende vragen. Onze servicedesk en onderwijsconsulenten helpen je graag bij vragen. Dat kan via de volgende manieren:

Servicedesk

Onderwijsconsulent: bel mij terug

Wil je dat een van onze onderwijsconsulenten je terugbelt, vul dan dit formulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Blijfup-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en acties

*