Werken bij omslag

Alles voor een goede schoolstart

Na een bewogen laatste schooljaar ligt er nu alweer een nieuw schooljaar op je te wachten. Op deze pagina hebben we alles op een rij gezet om je te helpen bij de voorbereidingen. We wensen je alvast een geslaagde schoolstart!

Veelgestelde vragen over de schoolstart

Home - Over ons - Schoolstart - HICT
Deel deze pagina:



Handige.checklists

Wil jij zeker weten dat je niets over het hoofd ziet bij je voorbereidingen op het nieuwe schooljaar? Download dan de handige checklist die we hebben opgesteld voor ICT-coördinatoren, of de checklist voor leerkrachten.

Checklist voor ICT-coördinatoren Checklist voor leerkrachten

Nieuw in MOO: communiceren met ouders

Oudercommunicatie is een onderwerp waaraan scholen de afgelopen jaren steeds meer aandacht zijn gaan besteden. Door de coronacrisis is dit thema alleen maar urgenter geworden. Daarom is het goed om te weten dat je als gebruiker van MOO nu zelf gratis en eenvoudig oudercommunicatie kan inrichten. Met het SchoolWapps-ouderportaal kun je ouders uitnodigen en via de tijdlijn veilig en afgeschermd berichten en foto’s met hen delen. Je collega’s en leerlingen worden automatisch geïmporteerd en je collega’s kunnen bovendien direct met hun MOO-account inloggen.

Bekijk de instructievideo

Al overgestapt naar de MOO BestandenHub?

Is jouw school nog niet overgestapt van MOO Bestanden naar de MOO BestandenHub? Doe het dan snel, want MOO Bestanden is binnen afzienbare tijd niet meer beschikbaar. Wij doen er alles aan om de overstap zo makkelijk mogelijk voor je te maken.

Alles over de MOO BestandenHub

Laatste kans om je in te schrijven voor een opleiding

De Post-hbo opleiding ICT-Coach en de opleiding Onderwijskundig ICT’er starten eind september weer. Aan het begin van het schooljaar kun je je nog net aanmelden. Zorg dat je er op tijd bij bent!

Weet je niet goed welke opleiding het best bij je past? Meld je dan aan voor de webinar van 1 september. Daarin helpen we jou om een keuze te maken.

OpleidingenMeld je aan voor de webinar

Nieuwe ICT-middelen nodig?

Overweeg je de aanschaf van nieuwe devices, een oplaadkar of zijn er touchscreens aan vervanging toe? Onze accountmanagers adviseren graag over de inzet van ICT-middelen op school. Weet je al wat je nodig hebt, kijk dan naar onze aanbiedingen.

Naar de webshop

Handig: MOO gaat archiveren

Met ingang van 1 augustus archiveert MOO mappen en bestanden van groepen van het voorgaande schooljaar. Handig, want het betekent dat al die gegevens overzichtelijk bewaard worden en je ze later nog eens kunt raadplegen.

Lees meer over deze nieuwe functionaliteit

ICT in ontwikkeling: Hoe pak ik dat aan?

De coronacrisis gooide het laatste deel van het schooljaar 2019/2020 flink overhoop. Van de een op andere dag moest er onderwijs op afstand worden verzorgd en heeft het gebruik van ICT een enorme vlucht gehad. Veel teams willen de goede ontwikkelingen die dit heeft gebracht vasthouden. Hierover nadenken roept veel vragen op. We kunnen op verschillende manieren helpen en wij doen dat graag in overleg. Jullie situatie en vragen staan daarbij centraal. Daarom hanteren we geen standaardoplossing. We bespreken graag jouw situatie en bepalen dan een aanpak. Wil je de mogelijkheden bespreken? Laat een terugbelverzoek achter, dan nemen we contact op.

Meer informatie

Handige checklists

Wil jij zeker weten dat je niets over het hoofd ziet bij je voorbereidingen op het nieuwe schooljaar? Download dan de handige checklists die we hebben opgesteld voor ICT-coördinatoren en voor leerkrachten.

ICT-coördinator leerkracht
Veelgestelde.vragen

Na de zomervakantie is het altijd weer even schakelen. Je moet zelf weer even op gang komen en veel dingen doe je maar een keer per jaar. Om te zorgen dat je snel verder kan, hebben we de vragen die veel gesteld worden bij de start van het schooljaar voor je op een rij gezet.

MOO

Hoe zet ik mijn favoriete tegels vast op de startpagina?

Klik hier voor het antwoord op deze vraag.

Hoe kan ik een overzicht van alle plaatjeswachtwoorden afdrukken?

Klik hier voor het antwoord op deze vraag.

Ik kan als ICT'er niet meer in MOO Beheer, hoe los ik dat op?

Klik hier voor het antwoord op deze vraag.

Hoe voeg ik een nieuwe gebruiker toe in MOO?

Klik hier voor het antwoord op deze vraag.

Ik zie geen Basispoortprogramma’s, wat kan ik doen?

Klik hier voor het antwoord op deze vraag.

Mijn account is verwijderd, hoe krijg ik het terug?

Klik hier voor het antwoord op deze vraag.

Hoe kan ik niet-Basispoort software toewijzen aan mijn pagina/mijn groep?

Klik hier voor het antwoord op deze vraag.

Hoe kan ik gebruikers toewijzen aan een groep?

Klik hier voor het antwoord op deze vraag.

Heb je meer vragen over MOO? Klik dan hier.

Devices

Hoe zorg ik dat de devices op school weer goed functioneren?

Zorg dat de stekker van desktops goed zijn aangesloten en mobiele devices zijn opgeladen.

Heb je Chromebooks die niet aan lijken te gaan, lees dan hier verder. Misschien gaat de Chromebook wel aan maar krijg je een foutmelding te zien, probeer dan eerst een powerwash uit te voeren, die vind je hier. Helpt dit niet, dan kun je een OS-herstel met USB-stick proberen. Hoe je dit moet doen, lees je hier. Mocht dit beide niet werken dan is er waarschijnlijk een hardware defect. Hiervoor kun je een reparatie aanmelden. Hoe je dit kunt doen, lees je hier.

Heb je laptops, bel dan met de servicedesk om je probleem op te lossen.

Heb je devices in de DeKlas.nu-omgeving met een software storing dan kun je deze opnieuw installeren met deze handleiding.

Touchscreens

Mijn touchscreen werkt niet. Wat kan ik doen?

Bij veel scholen wordt er tijdens de vakantie onderhoud uitgevoerd of een grote schoonmaak gehouden. Het kan zijn dat daarbij de kabels zijn losgekoppeld en niet (of niet op de juiste manier) weer zijn aangesloten. Check daarom in ieder geval de bekabeling. Haal kabels een voor een los en probeer ze in een andere poort. Als je voor elke kabel de juiste poort hebt gevonden, kan je computer ook weer verbinding maken als deze is weggevallen.

Ik werk met twee beeldschermen en op een daarvan heb ik geen beeld. Wat kan ik doen?

Druk op je toetsenbord tegelijkertijd de Windows-knop en de 'P' in en kies de optie 'Dupliceren'. Dit zorgt ervoor dat je op beide schermen hetzelfde beeld hebt. Heb je nog steeds op een van de twee schermen geen beeld? Controleer dan de bekabeling. Gaat het om een touchscreen, check dan of je daarvoor het juiste HMDI-kanaal hebt gekozen. Zit de HDMI-kabel bijvoorbeeld in HDMI 1, kies dan bij de output ook HDMI 1.

Heb je meer vragen over Predia touchscreens? Klik dan hier.
Heb je een andere vraag? Klik dan hier.

Digiborden

Mijn digibord werkt niet. Wat kan ik doen?

Check je kabels
Misschien is er tijdens de vakantie een schoonmaakactie geweest waarbij kabels losgekoppeld zijn en niet (of niet op de juiste manier) weer zijn aangesloten. Haal kabels een voor een los en probeer ze in een andere poort. Als je voor elke kabel de juiste poort hebt gevonden, kan je computer ook weer verbinding maken als deze is weggevallen.

Check of de driver actief is
Als het goed is, zie je rechts onderin de taakbalk een icoontje van je HD Board driver. Is dat niet het geval, download de juiste driver dan van onze website en installeer hem. Heb je een HD Board met gekleurde knoppen? Download dan HD Board driver 4.0.0.4. Heb je een HD Board met zwart/witte knoppen? Download dan HD Board driver 4.0.0.5.

Hoe krijg ik mijn soundbar aan de praat?

Selecteer rechts onderin de taakbalk bij het icoontje voor het geluid een andere output. Dit doe je door op de naam boven de schuifregelaar voor het volume te drukken. Komt er dan nog geen geluid uit je soundbar als je een filmpje afspeelt, probeer de soundbar dan via Bluetooth te koppelen aan een mobiele telefoon. Als er dan wel geluid uit komt, ligt het probleem aan de instellingen van je computer.

Heb je meer vragen over Predia digiborden? Klik dan hier.
Heb je een andere vraag? Klik dan hier.

Office 365 omgeving

Wie kan me helpen bij het inrichten van onze Office-omgeving?

Wil jij dat je Office-omgeving helemaal klaar is voor het nieuwe schooljaar? Zorg dan dat alle groepen, gebruikers en rollen correct zijn ingesteld. Wij helpen je daar graag bij: neem contact op via de servicedesk.

SchoolWapps oudercommunicatie

Hoe koppel ik mijn ouderportaal aan MOO?

Als je het ouderportaal van jouw school wilt koppelen aan MOO, kun je deze instructievideo bekijken. Neem contact op met de servicedesk, dan richten wij de koppeling snel voor je in.

Hoe lang kan ik nog gebruikmaken van het SchoolWapps 1.0-ouderportaal?

De SchoolWapps 1.0-app is nog te gebruiken tot 1 september 2020. Wij raden je aan om zo snel mogelijk de overstap te maken naar SchoolWapps 2.0. Uiteraard helpen we je daar graag bij. Neem contact met ons op via info@schoolwapps.nl en/of bekijk onze handige overstappagina.

Wat moet ik doen om SchoolWapps 2.0 in te richten voor het nieuwe schooljaar?

Met dit stappenplan heb je alle informatie op een rij om het ouderportaal klaar te maken voor de schoolstart.

Ik gebruik het SchoolWapps 1.0-ouderportaal. Wat moet ik doen?

De SchoolWapps 1.0-app is nog te gebruiken tot 1 september 2020. Wij raden je aan om voro de start van het schooljaar de overstap te maken naar SchoolWapps 2.0. Uiteraard helpen we je daar graag bij. Neem contact met ons op via info@schoolwapps.nl en/of bekijk onze handige overstappagina.

Heb je meer vragen over SchoolWapps? Klik dan hier.

Website

Hoe geef ik mijn website een opfrisbeurt?

Heb jij het idee dat de website van jouw school er niet echt up-to-date uitziet, bijvoorbeeld doordat er verouderde kalenderitems en nieuwsberichten op staan? Laat het ons weten via info@schoolwapps.nl. Wij helpen je graag je website een opfrisbeurt te geven. Ook voor andere aanpassingen aan de site kun je uiteraard bij ons terecht.

Narrowcasting

Hoe kan ik onze tv-schermen beter gaan gebruiken?

Hangen er in jouw school tv-schermen die relatief weinig worden gebruikt? Denk dan eens aan onze narrowcasting-oplossing Schoolflits. Daarmee plaats je eenvoudig en snel online informatie op je tv-schermen.

Deklas.nu

Ik zie niet alle groepen terug in het inlogscherm. Wat kan ik doen?

Controleer of deze functionaliteit voor de betreffende groep is ingeschakeld. Klik hier voor meer informatie.

Hoe kan ik snelkoppelingen toewijzen aan de startpagina voor groepen?

Klik hier voor het antwoord op deze vraag.