Dag voor Kerst - 25 december 2018 - open
Zoeken:
Service | MDM (Nieuw) | 2. Handleiding G Suite Wat kan ik als ICT-coördinator in G Suite?

2. Handleiding G Suite Wat kan ik als ICT-coördinator in G Suite?

Indien je als ICT-coördinator bekend bent in MOO(in onderstaande afbeelding te zien) dan heb je ook ICT rechten in G Suite.


Dit betekent dat jij als ICT-coördinator (beperkte)wijzigingen kunt doorvoeren voor de gebruikers en apparaten. Maar ook kunnen apps geïnstalleerd en gekoppeld worden aan de Chromebooks.

  • Als eerst dien je in te loggen via https://accounts.google.com/ met jouw MOO inloggegevens:

  • Zodra je ingelogd bent, is het onderstaande scherm zichtbaar:
  • Wanneer je op bovenstaande tegel “Apparaatbeheer” klikt zal het onderstaande scherm zichtbaar worden:
  • Aan de rechterkant is de tegel “Chrome-apparaten” te zien. Wanneer je hier op klikt, kunnen de apparaten die gekoppeld zijn aan de school gevonden worden.
Aan de linker kant is de knop “Chrome-beheer” te vinden, wanneer je hier op klikt zal het onderstaande scherm te zien zijn:
  1. Hier kunnen beperkte gebruikersinstellingen aangepast worden.
  2. Hier kan het gebruik van Android apps ingeschakeld worden (Dit is bij G Suite nog in Bèta en zal niet altijd werken).
  3. Vanaf hier kunnen ook de apparaten bekeken worden.
  4. Hier kunnen de apps toegevoegd worden die aan de Chromebooks toegevoegd dienen te worden, hieronder meer info:

Bij “App-type” kan de keuze worden gemaakt tussen Chrome-apps en Android-apps (mits ingeschakeld zie bovenstaande stap 2. Bij ”Type” kan een keuze gemaakt worden tussen “Mijn geconfigureerde Chrome-apps” hier staan mits geselecteerd aan de rechterkant de apps die reeds zijn toegevoegd Wanneer onderin bij “Zoeken” op een app wordt gezocht, dan zal aan de rechterkant een lijst verschijnen met apps die voldoen aan de zoekcriteria. In dit voorbeeld wordt er gezocht op “Calculator”. Onderstaande zal worden getoond:

Als voorbeeld bovenste app toegevoegd dient te worden aan de Chromebooks, dan kan er op de app worden geklikt.
Onderstaande scherm zal verschijnen:

Dit scherm is geheel afhankelijk hoe de omgeving ingericht is. Bij 1. Gebruikersinstellingen kan de app op gebruikersniveau toegevoegd worden. Dit bekent dat de Google omgeving in Kiosk User Mode is ingesteld moet zijn(de gebruiker logt in onder een eigen account op de Chromebook). Dit is bij de meeste scholen zo ingesteld, dus doe in eerste instantie alleen wijzigingen in deze setting.
Onderstaand scherm zal weergegeven worden:

Zodra je aan de linkerkant van de cijfer-letter combinatie op het zwart driehoekje klikt, zal onderstaand scherm verschijnen:

  • In de praktijk zal bij je alleen de optie “Leerlingen” zichtbaar zijn. Omdat het toewijzen van apps op gebruikersniveau werkt, zal “Leerlingen” aangeklikt moeten worden. Aan de rechterkant zijn de opties die aangezet moeten worden. Om dit mogelijk te maken zal op de optie “negeren” onder het schuifje geklikt moet worden. Scrol vervolgens in dit scherm naar beneden om op “Opslaan” te klikken.

Het toewijzen van apps neemt normaal gesproken een aantal minuten in beslag. De app zal daarom in korte tijd verschijnen op de Chromebooks van de leerlingen. Omdat de bovenstaande optie “Vastzetten op taakbalk” aangevinkt is, zal de app op de taakbalk(plank) verschijnen onder het account van de leerling.

Online Service Manager

Nog geen inlog? Klik hier

Direct Contact

Tel.: 074 240 46 66

TeamViewer starten

Blijf.up-to-date

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en kennissessies of neem direct contact op

>Maak een belafspraak >Cursussen en trainingen >Aanmelden nieuwsbrief