Terug naar school: dingen om aan te denken

Na weken van 'quarantaineonderwijs' zijn de basisscholen vanaf 11 mei gedeeltelijk weer op reguliere wijze les gaan geven. Op 8 juni gaan basisscholen weer met alle leerlingen starten. Het voortgezet onderwijs start vanaf 2 juni gedeeltelijk. Dat brengt nieuwe vraagstukken met zich mee, zowel op de korte termijn als voor de toekomst. Sommige dingen zullen geleidelijk weer 'normaal' worden, andere zullen nooit meer hetzelfde zijn.

Home - Website - Terug naar school
Deel deze pagina:

 

Wat verdient je aandacht.op de korte én de langere termijn?

Om te beginnen hebben we enkele aandachtspunten op een rijtje gezet die nu direct spelen, en een aantal vragen waar je over na moet denken voor de langere termijn.

Huidig

Voor nu

Praktisch
  • Zorg dat je lokaal grondig ontsmet is en dat er een fles desinfecterende gel staat
  • Maak devices, muizen en dergelijke hygiënisch schoon (zeker als ze zijn uitgeleend aan leerlingen) en laad ze op
  • Controleer of je touchscreen of digibord nog goed werkt en up-to-date is
  • Zie erop toe dat leerlingen steeds hetzelfde device gebruiken
  • Maak met collega's en leerlingen goede afspraken voor de nieuwe situatie, bijvoorbeeld over looproutes
Onderwijsinhoudelijk

Naast praktische zaken zijn er onderwijsinhoudelijke vragen die ook je aandacht verdienen, zoals:

  • Op welk niveau zitten je leerlingen na de quarantaine weken en hoe bepaal je dat?
  • Welke leerstof gaan jullie dit schooljaar nog aanbieden?
  • Hoe ga je het schooljaar op een goede manier afmaken en welke doelen stel je dan?
  • Gaan jullie wel of niet toetsen? (CITO adviseert om pas vier weken na het begin van het nieuwe schooljaar weer echt te gaan toetsen en de tussenliggende periode vooral te gebruiken om pedagogisch en didactisch weer in contact te komen met je leerlingen.)




Toekomst

Voor straks

Als straks (hopelijk na de zomervakantie) alles weer een beetje op orde is, is het tijd voor een reset. Het verdient aanbeveling om dan als team na te denken over vragen als:

  • Wat hebben we de afgelopen periode allemaal meegemaakt en geleerd?
  • Heeft het werken met digitale middelen op afstand de gewenste kwaliteit opgeleverd?
  • Hoe betrouwbaar zijn de resultaten die we hebben kunnen meten?
  • Waren er dingen die zo goed werkten dat we er wel mee door willen gaan?
  • In het verlengde daarvan: gaan we ons onderwijs op een heel nieuwe wijze vormgeven?
  • Zo ja: hoe zorgen we dat we met die nieuwe werkwijze de kerndoelen behalen?
Heutink ICT helpt!

Bij het beantwoorden van al die vragen voor nu en straks zijn de onderwijsconsulenten van Heutink ICT je graag van dienst. We hebben bijvoorbeeld al scholen geholpen hun digitale lessen meer motiverend te maken door samen na te denken over meer betekenisvolle opdrachten. Neem contact met ons op om te bespreken wat wij voor jou kunnen doen!

DOE JE VOORDEEL MET ONZE BEGELEIDINGSVOUCHER

Direct een beroep kunnen doen op een expert voor advies en ondersteuning bij onderwijs in (en na) tijden van corona? Kies voor ons begeleidingsvoucher. Je krijgt dan een vaste onderwijsconsulent aangewezen die je op weg helpt met al je vragen, zowel op team- als op individueel niveau. Denk aan:

  • Hulp bij het inrichten van een online leeromgeving in Google Meet of Microsoft Teams
  • Assistentie bij het organiseren van lesmateriaal in MOO, Google Classroom of Microsoft Teams
  • Advies bij het maken van teamafspraken over de inzet van digitale middelen
  • Iedereen aan boord houden bij deze noodgedwongen (digitale) transformatie
Praktisch én voordelig

De begeleidingsvoucher geeft recht op 5 uur begeleiding voor maar €299,- (vrij van BTW). Een praktische én voordelige oplossing in deze uitzonderlijke situatie. Kan dit jullie helpen? Vul dit formulier in, dan nemen wij binnen een werkdag contact met je op.

EEN ANDERE TIJD BRENGT NIEUWE ONTDEKKINGEN

De afgelopen tijd heb je ongetwijfeld veel nieuwe dingen geleerd en uitgeprobeerd. Er zijn vast dingen die niet zo goed werkten, maar misschien heb je ook waardevolle ontdekkingen gedaan. De truc is om de dingen die goed werken te behouden.

Korte instructievideo's: dat werkt!

Wij horen dat het opnemen van korte instructievideo’s voor veel van jullie goed heeft gewerkt. Dit kan eenvoudig met middelen die je waarschijnlijk al tot je beschikking hebt. Bijvoorbeeld via Microsoft Teams of Google Hangouts. Onze onderwijsconsulenten helpen je graag op weg als je vragen hebt.

Videobellen met je collega's

Naast ontdekkingen in de klas vraagt deze tijd veel overleg en afstemming in teamverband. Dat kan best lastig zijn als je collega’s minder ziet. Een mogelijke oplossing is je werkplek uit te rusten met een webcam of headset. Via Microsoft Teams of Google Hangouts kun je dan met je collega’s videobellen.

Contact met onderwijsconsulent
Hoofdtelefoon of webcam nodig? Ga naar de webshop
Devices.terug naar school

Misschien heb je devices uitgeleend aan leerlingen zodat ze thuis konden leren op afstand. Voordat je deze devices weer inneemt is het goed om het volgende te checken:

  1. Als je de uitleenlijst gebruikt hebt, weet je welke device je hebt uitgeleend en of je een lader, toetsenbord of muis hebt meegeleverd. Check of je deze allemaal retour ontvangen hebt.
  2. Gebruik de reinigingsmiddelen uit de desinfectieset om de materialen eventueel te reinigen.
  3. Gaat het om laptops? Check dan of er lokale data is opgeslagen en kopieer deze eventueel naar de gewenste locatie.
  4. Voer een herinstallatie van het device uit zodat je zeker weet dat je weer veilig aan de slag kan.
  5. Check of het device verbinding heeft met het WiFi-netwerk.

Heb je devices die geleend zijn via bijvoorbeeld SIVON? Kijk dan bij onze FAQ's.

Naar FAQ's




Het betere werk.in oudercommunicatie

Ook al zie je leerlingen misschien weer terug op school, het contact met ouders zal zich nog een tijdje op afstand afspelen. Maar juist in deze tijd is dat contact heel belangrijk. Met het ouderportaal van Schoolwapps heb je volop mogelijkheden om hier efficiënt en effectief invulling aan te geven.

Handig voor jou én de ouders

Via de tijdlijn kun je snel informatie delen met ouders. Wil je oudergesprekken inplannen? Dat kan heel makkelijk met de gesprekkenplanner. En als de groepskalender online inzichtelijk is, geeft dat ook veel helderheid. Voor ouders is het handig dat zij hun kinderen online kunnen afmelden bij ziekte of symptomen waarmee ze niet naar school mogen komen.

Bekijk onze oplossing

Onderwijsconsulent: bel mij terug

Wil je dat een van onze onderwijsconsulenten je terugbelt, vul dan dit formulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Veelgestelde.vragen

Daar zit je plotseling met leerlingen die hun schoolwerk digitaal thuis moeten doen. Logisch dat dat vragen met zich meebrengt. Gelukkig zijn veel van die vragen eenvoudig op te lossen, zonder dat je daar een servicedesk voor nodig hebt. Essentieel is in ieder geval dat je beschikt over een goede internetverbinding en goed werkende WiFi. Heb je dat voor elkaar en komen jij en je toch nog obstakels tegen? Kijk dan eerst naar de veel gestelde vragen die we hieronder voor je hebben verzameld.

Uitgeleende devices

Ik kan devices die geleend zijn via SIVON tijdelijk op school inzetten. Hoe regel ik dat?

Heb je devices die geleend zijn via bijvoorbeeld SIVON? En nu tijdelijk op school ingezet kunnen worden? Check dan het volgende:

  1. Check of het device is geleverd met software-licentie
    Veel devices (het gaat veel over Chromebooks) uit hulpprogramma’s zijn geleverd zonder Google licentie. Zonder deze licentie kun je het device niet op een veilige manier in beheer nemen in jouw schoolomgeving. Google heeft in deze uitzonderlijke situatie een regeling getroffen dat je voor deze devices een licentie kunt aanschaffen die je later kunt overzetten naar een ander device. Als je dit leendevice dus weer moet retourneren, kun je de licentie voor een nieuw device gebruiken. Zo kun je tijdelijk wel gebruik maken van het device en blijft de investering in de licentie behouden.
  2. Schaf eventueel licenties aan
    Schaf licenties aan die je tijdelijk kunt inzetten voor deze devices. We leggen uit wat deze licentie voor je doet.
  3. Retour van devices?
    Op het moment dat de leendevices weer terug moeten naar bv. Sivon kun je contact opnemen met je accountmanager. De accountmanager regelt dat je de aangeschafte licenties kan hergebruiken voor andere of nieuwe devices. Je kunt dit direct doen maar ook ‘parkeren’ voor een later moment.

Vragen van ouders/ verzorgers

Mijn kind is gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten.

Heutink ICT mag geen wachtwoorden van kinderen aanpassen. Neem daarom contact op met de school van jouw kind. De leerkracht kan inzien wat de juiste gebruikersnaam is en eventueel een nieuw wachtwoord instellen.

Welk type apparaat kan ik het beste gebruiken?

  • MOO werkt het best op een computer of laptop met Windows 10 of een Chromebook.
  • Een iPad kan eventueel ook, als het besturingssysteem (iOS) maar up-to-date is. Let wel: software die Flash nodig heeft (zie ook vraag over Flash), werkt niet op een iPad.
  • Het gebruik van een Android-tablet wordt afgeraden wegens vaak achterlopende software/updates.
  • Gebruik geen smartphone. Je hebt echt een device nodig met een schermgrootte van minstens 10 inch.

Welke browser kan ik het beste gebruiken?

MOO werkt het beste met de allernieuwste versies van Microsoft Edge of Google Chrome. Andere browsers worden niet (of niet volledig) ondersteund.

Aan welke updates moet ik denken voordat ik inlog in MOO?

Zorg dat je browser en het besturingssysteem van je device (computer, laptop, Chromebook of iPad) helemaal up-to-date is. Heeft je kind een device meegekregen van school om thuis te gebruiken? Dan zijn updates e.d. meestal wel op orde.

Het opstarten van een lesmethode lukt niet. Wat nu?

Gebeurt er na het klikken op de (methode)software in MOO helemaal niets, blijft de browser heel lang laden of krijg je een foutmelding als 'Pagina niet gevonden' of 'Service unavailable'? Dan heeft de uitgever van de software waarschijnlijk een capaciteitsprobleem doordat er zoveel gebruikers zijn. De uitgever zal dit normaal gesproken snel zelf oplossen.

Ik krijg een melding dat ik Adobe Flash nodig heb. Wat moet ik doen?

Werkt jouw school nog met educatieve software die Adobe Flash nodig heeft? Dan zou je kunnen overwegen de Flash Player handmatig in te schakelen. Klik hieronder op de link naar de uitleg voor jouw browser:

Je kunt er ook voor kiezen de school in te seinen dat er nog met oude software wordt gewerkt. Vaak is men zich dat niet eens bewust. Op een iPad is het niet mogelijk om Flash in te schakelen. Er zijn wel 'workarounds', zoals de betaalde Puffin browser, maar die zijn niet aan te raden.

Toelichting

Tot voor kort was Flash populair bij makers van educatieve software. Flash wordt echter om diverse redenen (met name veiligheid) uitgefaseerd. Eind 2020 gaat 'de stekker eruit' en kun je Flash echt niet meer gebruiken. De uitgeverijen van educatieve software zijn de afgelopen jaren druk bezig geweest met het omzetten van Flash-software naar de moderne HTML5-standaard, of met het bouwen van nieuwe versies van de software. Sommige scholen zijn (bewust of onbewust) nog niet overgestapt op de vernieuwde HTML5-versie van de software die nog Flash gebruikt. Op school is dat niet zo’n probleem omdat partijen als Heutink ICT de schooldevices zo instellen dat Flash nog (tijdelijk) is toegestaan voor die software. Maar op je thuisdevice is dat natuurlijk een ander verhaal.

Ik kom gewoon in de lessoftware maar vervolgens krijg ik een foutmelding. Wat moet ik doen?

Het beste is rechtstreeks contact op te nemen met de uitgever van de software, maar we snappen dat het lang niet altijd duidelijk is waar je dan moet zijn. Daarom kun je ook contact opnemen met onze servicedesk, het liefst via chat, zodat onze medewerkers jouw vraag kunnen doorspelen naar de betreffende partij. Als er sprake is van een grote storing waar meer gebruikers last van hebben, is dat bij onze servicedesk vaak ook wel bekend.

Werken met MOO

Kan een school een lijst aanmaken met alle gebruikersnamen?

Hierbij kan de servicedesk assisteren, neem hiervoor contact met ons op via 074-2404666.

Kan ik ergens nalezen hoe ik MOO kan inzetten?

Als je even een ‘opfriscursusje’ kan gebruiken, helpen deze opdachtkaarten je op weg!

Hoe plaats ik een tegel in MOO bij leerlingen/mijzelf?

Je kunt op deze manier Programma’s toewijzen in MOO. Wil je een link plaatsen op de startpagina? Of wil je een tegel op de startpagina plaatsen.

Hoe werkt inloggen op MOO?

Kijk hiervoor naar dit document.

Werken met G Suite for Education (Google)

Ik wil graag meer mogelijkheden van G Suite for Education benutten. Hoe pak ik dat aan?

Je kunt individueel of met jouw team een Google Bootcamp volgen. Daarnaast vind je nog meer informatie om een teamtraining te volgen of een begeleidingsvoucher voor persoonlijk consult van één van onze onderwijs consulenten.

Hoe kan ik gebruik maken van Google Hangouts Meet?

Hier vind je alles over Google Hangouts Meet.

Waar kan ik Google Hangouts Chat voor gebruiken?

Lees hier voor alles over Google Hangout Chat.

Waar kan ik meer informatie vinden over het werken met Google Classroom?

Kijk eens op deze website voor meer informatie.

Wat zijn de mogelijkheden van Google Hangouts?

Alles over Google Hangouts vind je hier.

Educatieve software

Hoe deel ik weektaken met mijn groep?

Met Klasseplan kun je een digitale of papieren weektaak voor je leerlingen maken en een rooster voor jezelf. In het digitale logboek kun je al je dagelijkse aantekeningen kwijt, het groepsplan geeft veel overzicht en is heel snel gemaakt. De tegel staat in de MOO programma bibliotheek. Klasseplan is tot de zomervakantie gratis.

Kan Basispoort software thuis geopend worden?

Ja, via de MOO tegels of direct via Basispoort.

Leveringen

Hoe gaat het nu met lopende bestellingen?

Bestellingen worden op de normale manier verwerkt en uitgeleverd.

Ik heb extra ICT-middelen nodig, o.a. webcams. Kan ik die bestellen?

Via de webshop kun je gewoon bestellingen plaatsen.

Planning projecten

Gaan geplande projecten door?

Per project overleggen we of de uitvoering door kan gaan. Wij nemen daarvoor vooraf contact op.

Dienstverlening Heutink ICT

Hoe zit het met jullie dienstverlening?

Ook Heutink ICT treft als bedrijf maatregelen zoals het RIVM voorschrijft. We doen ons uiterste best om continuïteit te waarborgen en iedereen zo goed mogelijk van dienst te zijn. Door medewerkers thuis te laten werken zal het contact met ons misschien anders zijn, dan je gewend bent. Neem zo veel mogelijk digitaal contact met ons op.

Devices van school nu ook thuis gebruiken

Met mijn computer van school kan ik thuis niet inloggen.

Als je werkt met een deklas.nu werkplek kan dit probleem ontstaan. Er bestaat een tijdelijke oplossing om dat probleem op te lossen. De ICT-er van jouw school kan dit m.b.v. een dual boot-installatie oplossen. Meer informatie vind je in deze handleiding.

Kan ik devices van school meegeven om thuis te werken?

Een moderne werkplek zoals een Chromebook, iPad of Intune Windows 10 device kun je gewoon overal gebruiken zoals je op school gewend bent.

Blijfup-to-date

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuws en acties

*